פרק שמיני

עמוד:8

פ"ח מ"א – כלים כרך ב 8 ש ביותר . רכה היא רק לשיטת החולק, ובעצם היא נימוק חלהפ . רכהובידינו שלוש מסורות על טיב הפ בדיעבד ובעלי ערךשקשה לראות כיצד נוצרת הלכה על בסיס טיעונים אלו, והם נראים כהסברים משני . קל וחומרשלו,ביקורת על שיטת הלימוד של דרשות בכללמצויהבמקורות התנאיים המאוחרים אכן י ותחרותידרדרות שיטת הלימוד של הדרשות . זו החלה כאשר ריב אישיבפרט . התלמוד מספר על ה הוה מסייע ליה רבי אלעזר – "כי הוה אמר רבי מילתא : ח בין רבי לרבי אלעזר ברבי שמעוןתגרם למ ברבי שמעון . מכאן ואילך, כי הוה אמר רבי יש לי להשיב, אמר ליה רבי אלעזר ברבי שמעון : כך וכך יש ( בבלי, בבא מציעא פד לך להשיב, זו היא תשובתך, השתא היקפתנו תשובות חבילות שאין בהן ממש" רבי מציע לימוד היה מותקףהיהכל לימוד של רבי מתקבל, לאחר מכן כאשרהיהע"ב ) . בתחילה נימת ביקורת על שני גורי האריות, אבלנשמעתבסדרה של תשובות על ידי עמיתו לשעבר . בתלמוד ה מנסיבות בלתיאולי מותר לשמוע גם קצת נחת מעצם שיפור שיטת הלימוד, אף שהיא באה כתוצא בסיס ןהטילו מגבלות על שיטות לימוד אלו, וכבר תנאים סירבו לראות בהםראויות . מכל מקום חכמי 5 ליצירת ההלכות . אמנם בסיפור לא נאמר שה"תשובה" הייתה דווקא על טיעונים פורמליסטיים, אך מונח זה משמש שונות ונבדק השווה והשונהבעיקר לטיעונים שעל גבול המדרש וההלכה שבהם מושוות הלכות בבלי נדה לה ע"ב המשמר את הטיעונים במחלוקת בית שמאי וביתבכמו במשנתנו, וכמו,ביניהם תזריע,ט ע"ג ; שם,פרשה ח ה"ז,ויקרא דבורא דנדבה,וכן במקורות תנאיים נוספים ( ספרא,הלל 6 פרשה ג ה"א, סב ע"ג ועוד . ) ראו פירושנו לאהלות פ"ט . לתולדות גידול הדבש והשימוש בכוורת אינה טומאת אוהל אלא דרך העברה שונה של הטומאה, וברור שיש לה כללים נפרדים מטומאת אוהל . 5 רה שווה . ראו גילת, גז 6 וראו להלן פ"י מ"ח, שם מובא דיון נוסף בהיבט אחר של אותה הלכה . דברינו שונים ממסקנתו של ויס, מחלוקות .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר