מבוא המשפט כמסגרת לביטוי זהות לאומית

עמוד:11

11מבוא לאומים ואפילו קהילות אתניות, סיכם סמית, ׳הקלים כל כך לזיהוי ממרחק, נוטים להתפוגג לנגד עינינו ככל שאנו מתקרבים וככל שאנו מנסים לתפוס 2 מסיבה זו, כפי שהעיר בגיחוך המחזאי חנוך לוין, הגדרת אותם במדויק׳ . הלאומיות שלנו היא למעשה מעגלית : ׳משורר לאומי הוא אדם הכותב שירים לאומיים . שירים לאומיים הם שירים שכותב אותם משורר לאומי׳ . לכן, אף שברור כי המשפט הוא תלוי תרבות והיסטוריה, קשה להגדיר ׳משפט לאומי׳ מהו . כמובן, לכל חברה לאומית נורמות משפטיות שמעגנות כמה ממנהגיה הדתיים או התרבותיים וחלקים מן הפולקלור שלה . אולם אין בכך די כדי לעשות את המשפט למשפט לאומי . כך למשל, סביר להניח שרוב הישראלים לא יחשבו כי די בקיומם של כמה חוקים דוגמת חוק חג המצות ( איסורי חמץ ) , תשמ״ו - 986 , או אפילו חוק השבות, תש״י - 950 , כדי לעשות את המשפט של מדינת ישראל למשפט ישראלי או יהודי . כל חברה אנושית מוטרדת משאלות של זהות ותרבות משום שהאדם, כמו שהזכיר לנו האנתרופולוג האמריקני קליפורד גירץ ( Geertz ) בספרו פרשנות של תרבויות , ׳הוא בעל חיים האחוז ברשתות משמעות שטווה הוא עצמו׳ . אולם בחברה הישראלית שאלת ישראליותו של המשפט נוגעת בעצב החשוף של לבטי זהות ותרבות שהיהודים מתחבטים בהם כבר מאתיים וחמישים שנה . הציונות נולדה מתוך התמורות העמוקות שהביאו עמם תהליכי החילון והמודרניזציה ששטפו את אירופה ואת היהודים בה בעת המודרנית . תמורות אלה עוררו ביהודים חיבוטי זהות שעניינם המתח בין הדת והמסורות המעוגנות בה ובין הערכים המודרניים והחילוניים ודרכי החיים שנובעות מהם . מקורה של הציונות אפוא בבעיות הזהות והתרבות של היהודים המודרניים, וגם מטרתה האולטימטיבית הייתה ׳תרבותית׳ : יצירת אפשרות לחיים יהודיים מלאים וחופשיים . אבל האמצעי שנקטה התנועה הציונית כדי להשיג את מטרתה התרבותית היה אמצעי פוליטי : הקמת מסגרת ריבונית בארץ ישראל, שבה 2 סמית, המוצא האתני , עמ׳ 2 ( התרגום שלי – נ״ק ) . לוין, תפסו את המרגל, עמ׳ 226 : ׳משורר הוא, כפי שכולנו יודעים, אדם הכותב שירים . משורר לאומי הוא אדם הכותב שירים לאומיים . שירים לאומיים הם שירים שכותב אותם משורר לאומי . שיר לאומי, כפי שכולנו יודעים, הוא שיר המבטא רגש לאומי . רגש לאומי דבר נעלה הוא ומלא רגש . רגש לאומי הוא הדבר הנעלה שאדם מביע בשעה שהוא חי או מת באופן לאומי . לחיות ולמות באופן לאומי, זה מה שעושים האנשים הלאומיים . המשורר הלאומי חי ומת באופן לאומי׳ . גירץ, תיאור גדוש .

האוניברסיטה הפתוחה

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב

המכון למשפט והיסטוריה ע"ש קרן דיויד ברג, אוניברסיטת תל אביב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר