נושא ראשון: השותפים לעשייה החינוכית – יחסים בין־אישיים

עמוד:12

| 12 ניהול כיתה / שער רביעי - ללמוד כיצד לנהל כיתה ( הדגמת מפגשים ) הנחיות למשתתפים הנחיות והערות למנחי הפעילות תארו שיח אפשרי בין המחנכת לבין המורה שעליו מתלוננים, בכל אחד ממצבי האני הללו . בעקבות השיחות שהצעתם, אילו הייתם במקומה של המחנכת, כיצד הייתם אתם מתמודדים עם הבעיה ? אירוע 2 : המורה מרים נכנסה לכיתה והודיעה על בוחן . התלמידים הכירו את הנוהל והוציאו דפים . דקות אחדות לאחר תחילת השיעור נכנסה לכיתה תלמידה מצטיינת בלימודים, ולאחר שהבינה שהכיתה עונה על שאלות בבוחן, קראה לכולם להפסיק לכתוב כי ׳זה לא פייר לעשות בוחן על נושא חדש שלא כולם מבינים׳ . הבוחן התקיים למרות ההפרעה, וכל התלמידים ענו עליו, לרבות התלמידה שעוררה את המהומה . אמהּ של התלמידה היא מורה ומחנכת בבית הספר ואף באותה שכבת גיל . מרים פנתה אליה וסיפרה לה על אודות האירוע . תארו שיח אפשרי בין המורה לבין התלמידים בכל אחד ממצבי ה'אני' של המורה ושל התלמידים ( מורה ילדי, מורה בוגר, מורה הורי ; ילד ילדי, ילד בוגר וילד הורי ) . תארו שיח אפשרי בין המורה לבין האם בכל אחד ממצבי ה'אני' הללו . בעקבות השיחות שהצעתם, אילו הייתם במקומה של מרים, איך הייתם מרגישים, וכיצד הייתם אתם מתמודדים עם הבעיה ? אירוע 3 : בזמן שיעור הוציא אחד הילדים טלפון נייד וענה לשיחה . המורה העירה לו וביקשה שיכניס את המכשיר לילקוט . התלמיד ענה שמדובר בשיחה חשובה עם אביו . המורה התעקשה שיפסיק את השיחה, ותבעה ממנו לצאת מהכיתה . דקות אחדות לאחר מכן הופיע האב בבית הספר כשהוא כועס ורותח מזעם : ׳למה הוצאת את הבן שלי מהכיתה ? אפילו לא ביררת מה קרה ! ׳ ניתן להמשיך לצפות בסרטון ולנתח קטעים נוספים על פי שלושת מצבי ה'אני' . כל קבוצה בוחרת אירוע אחד המתואר מימין . בסיום הפעילות הקבוצתית תציג כל קבוצה את עבודתה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר