נושא ראשון: השותפים לעשייה החינוכית – יחסים בין־אישיים

עמוד:11

נושא ראשון : השותפים לעשייה החינוכית – יחסים בין-אישיים | 11 מפגש 2 – ההיבט הרגשי של מערכות היחסים הנחיות למשתתפים הנחיות והערות למנחי הפעילות קראו את התקציר של ד"ר תמי ויסמן לשלושה ׳מצבֵי אני׳ כפי שמציג אותם אריק ברן בספרו משחקיהם של בני אדם ( נספח 1 ) . דונו בתקציר . צפו בדקות הראשונות של הסרטון המופיע בקישור, ונתחו את התנהגות הדמויות בו על פי שלושת ׳מצבי האני' . / http : / / www . mako . co . il / tv - erez - nehederet season7 - articles / Article - a2 bf1036 e6 d2721006 . htm להלן ניתוח אפשרי של הסצנה הראשונה : בסצנה זו מופיעות שלוש דמויות - מורה, תלמידה ואבי התלמידה . התלמידה אינה משתתפת בשיחה, ולכן לא ניתן לייחס לה מצב 'אני' כלשהו . האב מציג 'אני-ילדי' המאופיין בהשתובבות, ביצירתיות, בהומור, בפראות ובהיעדר גבולות . המורה מציגה 'אני-הורי' – מתלוננת על הילדה ( התלמידה ) ומתארת את שלל ההתנהגויות הבלתי ראויות שלה ואת הישגיה הדלים . במקרה כזה, של 'אני-ילדי' מול 'אני-הורי', מדובר במעין עסקה משלימה היכולה – תאורטית לפחות – להימשך עד אין-סוף . הדרך היחידה לצאת מהסיטואציה היא להכניס אליה 'אני-בוגר' . האירועים הבאים הם הצעות לעיסוק נוסף בהיבט הרִגשי אירוע 1 : בשיחה שהתפתחה בכיתה בשיעור חינוך, אמרו תלמידים אחדים כי אחד המורים פוגע בהם, לועג להם, מעליב, מספר בדיחות אבל לא יודע לקבל בדיחות שלהם, ובעיקר – הוא מדבר כל הזמן על עצמו ולא מקדם אותם בלמידה . תארו שיח אפשרי בין המחנכת לבין התלמידים בכל אחד ממצבי האני של המורה ושל התלמידים ( מורה ילדי, מורה בוגר, מורה הורי ; ילד ילדי, ילד בוגר וילד הורי ) . ניתן לערוך דיון על קטע הקריאה באמצעות שאלות המתייחסות ל׳משחק התלמיד המפריע׳ : המשתתפים במשחק הם התלמיד המפריע, המורה, שאר תלמידי הכיתה . - מה ׳מרוויח׳ התלמיד המפריע מן ההפרעה ? - מה הוא מפסיד ? - מה מרוויחים שאר התלמידים מן ההפרעה ? - מה הם מפסידים ? - איזה 'אני' פועל אצל התלמיד בעת ההפרעה ? - איזה 'אני' של המורה עשוי להביא לשינוי ? - מה יקרה אם המורה יבחר ב'אני' אחר ?

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר