נושא ראשון: השותפים לעשייה החינוכית – יחסים בין־אישיים

עמוד:10

| 10 ניהול כיתה / שער רביעי - ללמוד כיצד לנהל כיתה ( הדגמת מפגשים ) הנחיות למשתתפים הנחיות והערות למנחי הפעילות משימה 3 : התחלקו לקבוצות של חמישה משתתפים . שתי קבוצות יתייחסו לאירוע ׳יש גבול׳ . בכל קבוצה יחלקו המשתתפים ביניהם את התפקידים : האב, המורה, התלמיד, היועצת החינוכית והמנהל . בנו הצעה חלופית להתנהלות באירוע ( אפשר כהצגה ) . סרטטו את מפת מערכות היחסים החדשה כפי שהיא משתקפת מהסיפור . הקבוצות האחרות יתייחסו לאירוע ׳להישאר בהפסקה בכיתה׳ : המורה אפשרה לתורנים בכיתה ו׳ להחליט מי מהילדים יכול להישאר בכיתה בהפסקה . כל הילדים קיבלו את האפשרות להישאר בכיתה לפחות בהפסקה אחת במשך השבוע, אך במשך שבועות החליטו כל התורנים שהילדה החדשה, שהגיעה מארץ אחרת, חייבת לצאת מהכיתה . הילדה סיפרה על כך בבית, ואמהּ באה לדבר עם המורה . האם תיארה את סבלה של הילדה כילדה דחויה בכיתה, וביקשה מהמורה להורות לתורנים שייתנו לילדתה להישאר בכיתה כרצונה . המורה השיבה לאם שמדובר בתהליך של בניית אחריות בכיתה, ואם היא תתערב עכשיו ייפגע התהליך כולו . בנו הצעה חלופית להתנהלות באירוע ( אפשר כהצגה ) . סרטטו את מפת מערכות היחסים החדשה כפי שהיא משתקפת מהסיפור . לאחר שהבנו שמדובר כאן במערכות יחסים מורכבות מאוד, חוזרת השאלה – מהו הגבול ? איך צריך להתנהל כדי שמחד גיסא לא ניכנס לטריטוריה של שותף אחר, ומאידך גיסא נשתף פעולה לקידום הלמידה, לשיפור האווירה או למען צורכי השותפים ? ניתן להציג את המפות החדשות המתארות את מערכת היחסים בכל אחד מהסיפורים, ובאמצעותן להדגים את המורכבות של סך כל מערכות היחסים האפשריות בכל אפיזודה המתרחשת בכיתה . הערה : סביר להניח שהמפה הראשונית תהיה : 'אני המורה' במרכז, וממנה יצאו חצים לכל השותפים . בעקבות ההתנסות תועמק ההבנה שמדובר במערכת מורכבת מאוד, שבה המורה אינו בהכרח במרכז, ושקיימים קשרים בין כל השותפים לאירוע . מערכות יחסים מסוגים שונים קיימות בין תלמידים לבין עצמם, בין הורים למורים, בין מורים מקצועיים למחנכים, בין מחנכים באותה שכבת גיל או באותה חטיבה, בין מורים למנהלים, בין מנהלים למזכירות, בין מנהלי ביניים ( כגון רכזי שכבות ורכזים פדגוגיים ) למנהלי בית הספר או למורים, בין מורים לפיקוח, למזכירות, ליועצות, לאב הבית וכן הלאה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר