הקדמה

עמוד:6

| 6 ניהול כיתה / שער רביעי - ללמוד כיצד לנהל כיתה ( הדגמת מפגשים ) הפרק מתאים לכמה פרקים בספר ניהול כיתה : 'הכיתה כיחידה חברתית' ( שער ראשון, פרק שלישי ) ; 'ניהול כיתה מתוקשבת' ( שער שני, פרק שלישי ) ; 'ניהול כיתה ללמידה שיתופית באמצעות שאלות' ( שער שלישי, פרק חמישי ) . בנושא הרביעי נמצא מפגש המזמן מרחב למורים לאימון ביצירת מוטיבציה להוראה וללמידה, והוא מתאים במיוחד לפרק השישי בספר, 'מקבץ תאוריות ושיטות לניהול כיתה' . בנושא החמישי, 'רעש בכיתה', מוצג מפגש העוסק בעניין זה . הנושאים שהפרק עוסק בהם עוברים כחוט השני בכל פרקי הספר ניהול כיתה, ואנו רואים זאת בעיקר בפרקים אלו : 'הכיתה כיחידה חברתית' ( שער ראשון, פרק שלישי ) ; 'הסביבה הפיזית וניהול הכיתה' ( שער שני, פרק ראשון ) ; 'תחילת שנת הלימודים' ( שער שלישי, פרק ראשון ) ; 'הקניית כללים ואכיפתם' ( שער שלישי, פרק שני ) ; 'ניהול כיתה להגברת מוטיבציה ( שער שלישי, פרק שישי ) ; ובעיקר – 'ניהול כיתה וטיפול בהפרעות בכיתה' ( שער שלישי, פרק שביעי ) . באופן כללי, המפגשים המוצעים בשער זה מציגים כמה אפשרויות לשילוב טכנולוגיה במפגשים של מורים וסטודנטים להכשרת מורים . ניתן לראות במפגשים אלה דגמים לניהול שיעורים מתוקשבים, והם מתאימים לפרק השלישי שבשער השני בספר ניהול כיתה, 'ניהול כיתה מתוקשבת' . בנושא האחרון בשער זה, 'שיטות ותאוריות לניהול כיתה – מאגר תקצירים', נמצאות שתי רשימות מוערות של מגוון שיטות ותאוריות העוסקות בניהול כיתה . מומלץ מאוד לכל הקוראים לעיין בפרק זה ולהשתמש בו בהתאם לצורכיהם . מאפייני המפגשים נציין להלן מהם העקרונות שלפיהם בנינו את המפגשים . רלוונטיות – באיזו מידה המפגש רלוונטי עבור המשתתפים בו ? המפגשים מושתתים על סיפורי הצלחות במטרה להעשיר את מגוון הכלים של המשתתפים ולפתח בהם יכולת זיהוי של פעולות מגבירות מוטיבציה . כיבוד הידע הטמון בכל אדם – אנחנו סומכים על כך שלכל אחד מהמשתתפים יש ידע, ולו אינטואיטיבי בלבד, על הוראה ועל למידה . אנו מסתמכים על ידע זה ופונים לפיתוח החשיבה בנושא . ניסוח חיובי של הדברים - גם כשאיננו מצליחים להגיע להישג המצופה, חשוב שנהיה מודעים לכך ולצורך לחפש דרך חלופית להתמודדות . למידה פעילה - למידה המעודדת מעורבות של הלומדים בכל שלב בתהליך .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר