|
עמוד:13
של המציאות יכול להיעשות על ידי צירוף של ייצוגים שיראה כיצד היא נתפסת בזמנים שונים של היום ובאור שונה ? האם אפשר לשקף את המציאות בציור אחד המציית לאמות מידה מקובלות ונוקשות , או שציור אחד אינו יכול לשקף את המציאות כפי שהיא באופן אמיתי , אלא רק לתפוס רגע אחד חולף או נקודת מבט מסוימת ? השינוי בתפיסת המציאות והדרך הראויה לייצוגה הוליד את התנועה האימפרסיוניסטית , שחוללה מהפכה בתולדות הציור ובאופן שבו אנו רואים את העולם סביבנו . האימפרסיוניסטים לימדו אותנו שייצוג המציאות מתאפשר רק באמצעות שילוב של מגוון ייצוגים המאפיינים אותה ( גומבריך , . ( 1992 הוויכוח שהתחולל בצרפת במאה ה - 19 לגבי טיבו של ייצוג המציאות רלוונטי לגבי ההוראה והלמידה במאה ה - . 21 גם במקרה שלנו , נשאלת השאלה אם אכן אפשר לייצג מציאות באמצעות הצגה חד - ממדית במסגרת שיעור , או שלחלופין יש לאפשר ללומדים להבנות את המציאות באמצעות סדרה של ייצוגים מנקודות מבט שונות , שיאפשרו להם להגיע לידי ייצוג מורכב שלה . שינוי הייצוג באימפרסיוניזם אינו מתבטא רק בייצוג הכללי של המציאות , אלא גם באופן שבו בחרו הציירים לעצב את הצבע בציוריהם . כדי לייצג את הצבע המציאותי הנראה בסביבות השונות בטבע , לא הסתפקו האימפרסיוניסטים בניסיון למצוא צבע אחיד כלשהו , אלא יצרו שילוב של כתמי צבע שונים שנמרחו על הבד , התערבבו זה בזה וכך סיפקו תמונת צבע חיה ומציאותית יותר מזו שסיפקה בעבר המריחה הנוקשה של צבע אחיד . הם קבעו שצבע באשר הוא נוצר מתערובת של צבעים שונים , שהעין האנושית יוצרת מהם צבע מסוים . כך מתאר גומבריך את התפיסה האימפרסיוניסטית בעניין הצבע : אפשר לומר , כי מאנה וההולכים בעקבותיו [ האימפרסיוניסטים ] הביאו לידי מהפכה במסירת הצבעים , שאפשר כמעט להשוותה עם המהפכה בהצגת הצורות שבאה לעולם על ידי היוונים . הם גילו , כי בשעה שאנו מביטים במרחבי הטבע , אין אנו רואים את הגופים אשר בו כל גוף בצבעו שלו , אלא ערבוביה בהירה של גוונים המתמזגים בעינינו או , יותר נכון , במוחנו . ( שם , עמ ' 365 ) האימפרסיוניסטים לא ציירו לפיכך משטחי צבע מוגדרים , אלא אפשרו לצופים לראות בחשיבתם צבעים מסוימים באמצעות הערבוב של כתמי צבע . צופים שונים ראו צבעים שונים . בכך הוענק תפקיד חשוב לצופה , שהפך לשותף ביצירה . הציורים צוירו באופן שדרש מהצופים להשלים פרטים בחשיבתם .
|
|