מבוא

עמוד:11

מבוא ספר זה מספק תיאור מקיף של דרך ההוראה הקרויה בשם " הוראה קשובה " , דרך שמדגישה את השיח עם הלומדים ומאפשרת להם להגיע לידי הבנה רבת פנים של תוכני הלימוד . ההוראה הקשובה מתייחסת אל מקומם הריאלי של הלומדים בעת ההוראה בכיתה . באמצעות שיח מתווך עם הלומדים בכיתה סביב הנושא הנלמד ושימוש במטלות ממוקדות , הלומדים יכולים לחוות שינוי בהבנתם . כדי שייווצר שיח כזה , יש צורך בתקשורת בין - אישית המבוססת על קשר עין ועל הקשבה מצד המורה ללומדים , וכן בהכרה בכך שהלומדים הם אלה שמצויים במוקד הלמידה . העיקר אינו מה שהמורה אומרת , אלא מה שהלומדים חווים ולומדים . זאת ועוד , ההקשבה של המורה אינה פסיבית , אלא מחייבת אקטיביות , יצירתיות ורגישות לכל לומדת ולומד באופן אישי . במקביל להתחשבות באופי הלמידה הייחודי של כל אחד ואחת מהלומדים , חשוב לספק להם אתגר שיסקרן אותם וידרבן אותם ללמידה . השילוב בין הוראה מאתגרת לבין רגישות והקשבה ללומדים הוא זה שמאפשר להם להגיע לידי הבנה . במסגרת ההוראה הקשובה הלומדים יוצאים למסע מאתגר אל מקומות לא צפויים וחווים למידה המותאמת להם באופן אישי והולמת את ייחודם . מדוע בכלל לכתוב ספר נוסף על הוראה ולמידה ? מה כבר אפשר לחדש בנושא שנחקר שנים רבות כל כך ? התשובה היא שהצורך לחדש נובע מהמשבר העמוק שחווים העוסקים בתחום , הן במחקר והן בשדה . לפני שנים אחדות יצא לאור ספר חשוב על הוראה קונסטרוקטיביסטית , ללמוד , להבין , לדעת ( ליבמן , , ( 2013 שריכז מחקרים ורעיונות של אנשי הוראה מרכזיים בישראל . עורכת הספר , ציפי ליבמן , מציינת בתחילת הספר כי המוטיבציה לכתיבתו נבעה מכך ש " אין כמעט דיווחים לגבי דרכי יישומה והפעלתה של הוראה מעצימה ומעוררת חשיבה הלכה למעשה " ( שם , עמ ' . ( 5 יש אפוא חשיבות מרובה ליצירת שיח בין אנשי חינוך שילבן רעיונות שונים ויעסוק בדרכי היישום של הוראה בכיתה . הספר הנוכחי מכיל חומר מחקרי רב על מקומם של לומדים בתהליכי למידה שונים ועל תהליכי הבנה ברמות שונות שחוו . זאת תוך שילוב בין התאוריה לבין היישום בפועל . המחקרים שהתבצעו במשך יותר מעשרים שנה והתבססו על

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר