פתח דבר

עמוד:8

לתווך לכל לומד ולומדת בדרך המתאימה להם . היה קשב גם להצלחות ולשינויים לא צפויים בחשיבה . השיח המתווך אפשר להתייחס אל השינויים הקטנים שחלו אצל הלומדים . שיח זה היה שונה מאוד מדרך ההוראה הרגילה שהכרתי , דרך שהתבססה על הצבת מטרות ארוכות טווח . ראובן פוירשטיין שם דגש על פיתוח החשיבה ללא שימוש בתוכן לימודי , מתוך מחשבה ששיפור התפקוד החשיבתי יאפשר ללומדים לשפר את תפקודם גם אם השיעורים עצמם לא ישתנו . עצם העובדה שהלומדים יהיו בעלי יכולת קוגניטיבית משופרת , תוביל לשיפור תפקודם בלמידה . אני חשבתי שתהליך התיווך יכול להיות בסיס גם לשיעור עצמו , ושהשיעורים יכולים להיבנות באמצעות אינטראקציות מתווכות . זאת משום שגם כאשר מתחולל שינוי קוגניטיבי ניכר , לא ברור באיזו מידה אפשר להעביר אותו לשיעורים השונים , שכן ההעברה אינה מתבצעת באופן אוטומטי . היו לי שיחות ארוכות עם ראובן פוירשטיין בנדון . הוא עודד אותי לחקור את הרעיון , וכבר בשנה השנייה לעבודתי במכון פוירשטיין התחלתי ללמד אסטרונומיה בכיתה ט ' . בכיתה זו למדו תלמידות עם ליקויי למידה , ושם פותח המסע החשיבתי . הרעיון היה להזמין את הלומדות ליצור מסע בחשיבתן בסביבות מתאימות ורלוונטיות למושג הנלמד , תוך שימוש בדמיון . הטיול במקומות לא מוכרים אפשר השוואה לאופן שבו המושג הנלמד מיוצג בסביבה המוכרת . במהלך שנה זו ובשנים שבאו אחריה הראיתי שאפשר ליצור תהליכי הוראה המבוססים על אינטראקציות מתווכות בתחום התוכן של אסטרונומיה ופיזיקה . במקביל לעבודתי במכון פוירשטיין ולאחר סיומה עבדתי במשך שש שנים במכון ויצמן . במסגרת זו פיתחתי את הלמידה הדינמית , שמאפשרת ללומדים לחוות למידה המקושרת אל החושים . כדי לגשר על הפער בין ההוראה לבין הלמידה , בין מקומו של המורה בעת ההוראה והלמידה לבין זה של הלומדים , נדרשת תקשורת ביניהם בנוגע למושג הנלמד או לנושא הנלמד . לשם כך , על המורה להאזין למקומם של הלומדים . בתהליך הלמידה באים לידי ביטוי הידע , החשיבה והרגש של הלומדים . הן המורה והן הלומדים חייבים להיות אקטיביים כדי שייווצר שיח בעל משמעות על הנלמד . הלמידה הדינמית מאפשרת למורה וללומדים לקשר את הנלמד לסביבות מוגדרות ולשנות את אופן ההתבוננות שלהם בעקבות הלמידה המשותפת . כך למשל , ציור של המושג הנלמד בהקשרים שונים על ידי המורה ועל ידי הלומדים מראה כיצד המושג מתורגם לעולמותיהם , לדרכי חשיבתם , לרמות הידע שלהם ולתהליכים הרגשיים שהם חווים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר