|
עמוד:10
ונאחזת בה שוב ושוב בדרכים מדרכים שונות , חוזרת ונדרשת אל יצירתה על סוגותיה המגוונות למבוגרים ולילדים כאחד , ורואה בה דמות מופת . כך , למשל , מאיר אריאל כותב ב 1984 את השיר ״שדות גולדברג״ , המתכתב עם שירה הידוע ״האמנם עוד יבואו ימים״ , והשיר זוכה מאז לביצועים שונים ולהשמעות מרובות ; ב 1992 מופיע ספרו של חזי לסקלי , אשר זוכה לכותרת העכברים ולאה גולדברג ; ב 2005 מפרסמת אנה הרמן ״י״ד סונטות בעקבות לאה גולדברג״ בגיליון הראשון של כתב העת הו ! , שבו יוחד לה מדור שלם , והוא מבסס את מעמדה המרכזי כמודל בקרב יוצרים צעירים ; ושורה של משוררים ומשוררות מפרסמים לאחר מותה שירים המוקדשים לה . במכלול יצירתה מתגלה גולדברג כיוצרת משכילה , בת בית בתרבות האירופית ומחוברת לקלסיקות הספרותיות שלה , אך מעורה גם בהיבטיה של תרבות עברית שורשית . כלאיים אלה מניבים ביצירתה דרכי ביטוי ועיצוב מיוחדות לה ומיוחדות לעצמן , שאינן בגדר שעתוק של השיח השירי הנקוט ביצירות בני דורה – משוררים ומשוררות כאחת . האם בכך טמון הפתרון לחידת הרנסנס שזכתה לו לאחר מותה ? האם שינויים בטעם הספרותי של הדור האחרון הכשירו את הלבבות לכך ? האם התקבלותה הנרחבת של שירת הנשים שימשה גורם מאיץ ? תשובות רבות אפשריות לשאלות אלו , אך אולי בלתי אפשרי להגיע להסבר אחד ממצה לתופעה מרתקת זו בעלת הדינמיקה הבלתי צפויה . לצד הפליאה על עצם התהליך קיימת גם התחושה שנעשה כאן צדק פואטי עם מי שנדחקה לקרן זווית על ידי חלק מן הביקורת בעשור האחרון לחייה . אם בראשית דרכה נחשבה כתיבתה של גולדברג ״שקופה״ ו״פשוטה״ , בעיקר משום שקוראיה ומבקריה קראו בעצמם את יצירותיה קריאה ״פשוטה״ בכלים לא מתוחכמים , הרי שבעשורים האחרונים חל שינוי גם בגישתם של המבקרים , החוקרים והקוראים . שירתה ויצירות הפרוזה שלה , שזכו להארה מחדש , נתפסות היום כיצירות מתוחכמות , אשר ״פשטותן״ מתגלה ברוב המקרים כתחבולה אמנותית וכמסווה שמתבקש להסירו . בשנים האחרונות התחוללה גאות של ממש בפרסום מחקרים על אודות גולדברג ויצירתה : בשנת , 2011 במלאות מאה שנים להולדתה , ראה אור ספרו של גדעון טיקוצקי , האור בשולי הענן . כפי שמציינת כותרת המשנה שלו , הספר עורך ״היכרות מחודשת עם 1 בין המשוררים שכתבו על לאה גולדברג או הקדישו לה שירים : אסתר ראב , דליה רביקוביץ , גבריאל פרייל , ט ' כרמי , יהודה עמיחי , אברהם הוס , משה בן שאול , טוביה ריבנר , חמוטל בר יוסף , גלית חזן רוקם , אבנר טריינין ורוני סומק . יש להניח שרשימה זו אינה שלמה . 2 ראו לדוגמה את הסבריה של חמוטל בר יוסף ( , 2012 עמ ' . ( 21 - 11 בר יוסף תולה את סוד עמידותם של שירי גולדברג , בין היתר , בפשטותם , בענוותו של הקול המדבר , המעורר אמון והזדהות , בסירוב להיתקע בחוויות עבר טראומטיות , בפיכחון העולה מן השירים , בהעדפתה לתאר ״חוויות אנושיות אוניברסאליות , קיומיות , נצחיות״ ( שם , עמ ' , ( 19 במיזוג המאוזן של מגמות פואטיות , ובבהירותם של השירים כאמצעי להנגישם לקהלים רחבים .
|
|