מבוא

עמוד:11

הספרותי של " הביקורת הגבוהה " התופסת את הטקסט הבודד כמערכת סגורה . כמו שהטקסט הכתוב הוא תוצר של המפגש הדינמי בין הכותב לטקסטים קודמים שנכחו לפניו , כך משמעות הטקסט הכתוב היא תוצר של המפגש הדינמי בינו לבין הקורא המטיל על הטקסט את תמונת עולמו . כמו שציין מונטיין ברוב חריפותו : " תהא אשר תהא השפה שספרי מדברים אלי בה , אני פונה אליהם בשפתי שלי " . כאשר קורא זה הופך להיות יצרן של טקסטים , בהכרח יושפע מהדרך שבה הוא קרא והבין טקסטים אלה וכן הלאה . כך מתפתחת התרבות האנושית הכתובה , מטקסט לטקסט , מהקשר ( קונטקסט ) להקשר , מארג על גבי מארג . אפילו במילה בודדת , היחידה הבסיסית ביותר של הטקסט , היא מוקד הדיון של ספר זה , אפשר לראות מפגש של מישורים טקסטואליים - יותר משאפשר לראות בה נקודה יציבה של משמעות . היא עצמה מכילה בתוכה ריבוי של משמעויות ורבדים אינטרטקסטואליים , משמעותה ודרכי השימוש בה משתנים לאורך הדורות , ואלה כשלעצמם מבטאים ומייצגים שינויי תפיסה תרבותית ואידיאולוגית . קל וחומר שהמשמעות המשתנה שלה מותנית על ידי ההקשר שבו היא מופיעה במשפט או בפסקה נתונה . המפגש בין קורא לכותב מתווך אפוא תמיד באמצעות היחסים בין המילים לבין נוכחותן של אותן המילים עצמן , במכלול של שאומברטו אקו תיאר זאת כה יפה בשם הורד , ע ' בארי ( מתרגם ) , תל - אביב , , 1987 עמ ' "' : 242 נכון ' , אמרתי בהערצה . עד אז חשבתי שכל ספר מדבר על דברים ארציים או שמיימיים , הנמצאים מחוץ לספרים . עכשיו התברר לי כי יש שהספרים מדברים על ספרים , כמשיחים ביניהם . לאור הרהור זה , נראתה לי ספריה מדאיגה אפילו יותר . מקום התלחשות ממושכת , בת מאות שנה , של דו - שיח בלתי - מוחשי בין קלף לקלף . דבר חי , מאגר של עוצמות שאינן נשלטות על ידי מוח האדם , בית גנזי סודות שנרקחו בכל כך הרבה מוחות , שרדו לאחר הסתלקות אלה שרקחו אותם והעבירו הלאה " . 3 מונטיין , המסות , שם , עמ ' . 97 וכן אקו , שם הורד , שם , עמ ' : 329 " טובתו של ספר היא בהיותו קרוא . ספר עשוי סימנים , המדברים על סימנים אחרים , המדברים על דברים . בלא עין שתקרא בו , מכיל ספר סימנים שאינם מביאים לידי השגות . מכאן שהם אילמים " . 4 ראו הדיון הנרחב בתיאוריה זו ובהשלכותיה : J . Kristeva , Desire in Language : A Semiotic Approach to Literature and Art , New York , 1980 ; G . Allen , Intertextuality , London and New York , 2000 .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר