|
עמוד:549
הוא למשל אזכור התייבשות השילוח בעת המלחמה הן בנאומו של יוספוס לנצורים בירושלים ( מלח' ה 410 – 409 ) והן בדברי התוספתא ( פרה ט , א - ב ) . יש ששני הקורפוסים משמרים את זכרן של דמויות מרכזיות או משניות משותפות . למשל , גוריון בן ניקומדס , הנזכר אצל יוספוס כמתווך בין היהודים לרומאים באפיזודה שנכרכה בראשית המרד הגדול ( מלח ' ב . ( 451 אצל חז " ל נזכר נקדימון בן גוריון ( בבלי , גיטין נו ע " א ) , כנראה אותו אדם , כעשיר מופלג שהיה יכול לספק את כל צרכיה של ירושלים שנים רבות אילולי שרפו המורדים את מחסני המזון בעיר . דוגמה אחרת הוא זכריה בן אמפיקלאוס , הנזכר אצל יוספוס כמנהיג הקנאים ( מלח ' ד 225 ) ואצל חז "ל הוא מופיע בשם זכריה בן אבקלוס כמי שהיה אחראי לביטול הקרבת הקרבן לשלום הקיסר , ובכך בעקיפין לחורבן המקדש ( איכ " ר ד , ב ; בבלי , גיטין נה ע " ב - נו ע " א ; השוו תוספתא , שבת טז , ז ) . מקרה אחר הוא שמעון בר קטלא הנזכר אצל יוספוס כאחד ממנהיגי האדומים ( מלח ' ד 283 – 270 , 235 ) וכגיבור מגיבורי המרד ( מלח ' ה , ( 148 ו ; 249 ואפשר שהוא הוא בן הרוצחן ( הנזכר פעם אחת במשנה סוטה ט , ט ) . עוד דוגמה מצויה בפס " ר ( כט - ל ) , שם נזכר גיבור ושמו אביקה בן גבותי , הנלחם בכל עצמתו ברומאים . אם אכן מדובר כאן באדם הנזכר גם אצל יוספוס - חגירא בן נבטאי ( מלח ' ה - ( 474 אזי שרד זכרה של אישיות אותנטית מתקופת המרד בתוך מדרש המאוחר במאות שנים מן המאורעות . מקרה מיוחד בהקשר זה הוא שמעון בן גמליאל - יוספוס עצמו הכירו , והוא אף דמות דומיננטית חשובה בספרות חז " ל . שמעון בן גמליאל היה אביו של רבן גמליאל , הרוח החיה של בית המדרש ביבנה , שהוא מקור צמיחתה של מסורת חז " ל . הוא היה מהאבות המייסדים של שושלת הנשיאים שממנה יצא רבי יהודה הנשיא עורך המשנה , וששימשה הנהגה רוחנית ומדינית של יהודי ארץ - ישראל עד המאה הה ' לספירה - מעל שלוש מאות שנה . אין כל דמיון בין הדברים שיוספוס מספר על שמעון בן גמליאל לבין מה שנאמר עליו במקורות חז " ל , אך זהו מקרה יחיד שבו גיבור ידוע ומפורסם מספרות חז " ל מופיע בשמו בספרו של ההיסטוריון היהודי . כדי לנסות להסביר את קיומן של המקבילות שתיארנו זה עתה , שנוצרו לדעתנו בלי מקור ספרותי משותף , יש לאפיין תחילה , בקיצור נמרץ , את שני המקורות שבהם אנו עוסקים בהקשר המיוחד של מסורות החורבן . ג . תיאור המרד אצל יוספוס בעת שכתב יוספוס את מלחמת היהודים הוא שימש היסטוריון המתעד את תולדותיה של המלחמה שזה עתה היה עד לה . על פי מיטב המסורת של כתיבת היסטוריה מעין זו ( ראו מלח ' א , ( 16 – 15 שההיסטוריון 18 ראו בערך התייבשות השילוח . 19 ראו בערך ימי הדמים בראשית המרד הגדול . ואולם במקבילה של חז " ל לאותה אפיזודה ( שיר השירים זוטא ח , יד ) , אין מחברי המדרש מזכירים אותו . 20 ראו בערך שרפת אוצרות התבואה , ובנספח נקדימון בן גוריון שם . 21 ראו עליו עוד בערך ביטול הקרבן לשלום הקיסר . 22 ראו בערך אלעזר בן דיניי בכרך א . הזיהוי של קמצא ובר קמצא של הבבלי ( גיטין נה ע " ב ) או כמצא וכמצורא של המדרש ( איכ " ר ד , ב ) עם קומפסוס בן קומפסוס הנזכר אצל יוספוס ( ח " י 33 ) הוא ספקולטיבי בהרבה . 23 וראו הערך גיבורי המלחמה ברומא . 24 ראו בערך שמעון בן גמליאל .
|
|