|
עמוד:13
הכתיבה , הקריאה והוראתם . אני מניחה שתכנים עיוניים אלו מוכרים בחלקם לחלק מהקוראים ; הספר מציע מסגור מחדש ( reframing ) של ידע טקסטואלי זה על מנת לרתום אותו לעשייה וללמידה בסדנה . מטרה עקיפה היא לעדן את מיומנויות הקריאה וההקשבה ואת תשומת הלב להדים שהכתיבה מעוררת בנו . הסקירה העיונית בשילוב דיון במשימות הכתיבה ובדרכי ההנחיה נותנים ביטוי לעקרונות הדידקטיים שבבסיס הגישה . עקרונות אלו יכולים לשמש באופן מעשי אנשי חינוך והכשרה וגם אנשי הדרכה ופיתוח . מנקודת ראות אחרת , יאפשרו סקירה זו ודיון זה לחשוף את תרומתה של הכתיבה לתהליך עיצוב הסובייקט הכותב . הדוגמאות נבחרו כדי להציג מנעד רחב של אפשרויות ביצוע וכדי להאיר צדדים שונים של התמודדות עם המשימות ; הן הופכות את דרכי המבע של הכותבים לנראות לעין מבלי לשפוט אותן לאור מושגים של " יופי" או התאמה למתבקש . אופן ההתבוננות הוא הפוך : מכיוון שהטקסטים נכתבו בעקבות משימת כתיבה , יש לחקור אותם כעונים על המשימה ונותנים ביטוי לפן מסוים מאפשרויותיה . מזווית זו – הספר הוא השראה לכתיבה . מה נכלל בספר ? הספר הוא תוצר של בחירות , העדפות וויתורים הקשורים למטרתו הכפולה - הצגת מגוון משימות כתיבה בשילוב חומר עיוני . בחרתי לכלול בו מבחר מצומצם אך מפורט של משימות כתיבה על פני האפשרות של הצעת מגוון עשיר של משימות ללא רקע . מדוע ? הרעיון הוא לתעד את האופן שבו שאלות עיוניות על מהות הטקסט והתקבלותו באות לידי ביטוי בתהליכי היצירה עצמה . חשוב לי להציע " משחקי כתיבה " לא רק כדרך לפתח יצירתיות והגמשת הדמיון , אלא גם כצוהר למארג הצפוף של רגשות ומוסכמות , אמונות , השערות והנחות הבאים לידי ביטוי בטקסטים . מסיבה זו איני מציעה " רשימה של תכסיסי כתיבה " , שיכולה להיות פתרון נוח ויישומי לעידוד כתיבה בבית הספר ; לעומת זאת , אני מתעקשת ללמד דרכי חשיבה מסתעפות לגבי מעשה הכתיבה והקריאה , על מנת לתרגל חקירה מעמיקה של טקסטים . ראיית התוצרים הכתובים בעזרת המשקפיים החינוכיים של תכנית הלימודים וההישגים הצפויים תהיה שלב אפשרי בתהליך העבודה בקבוצה אשר אכן יתקיים בהתאם לנסיבות . שלב זה מתבצע בכיתה כאשר אני מלמדת מורות , אך הוא חורג ממטרת הספר הנוכחי . הרעיון הוא אפוא להבליט את צפיפות הטקסט בעזרת דיון וניתוח של תוצרי כתיבה שנוצרו באופנים לא - שגרתיים עוקפי היגיון . תיאוריה ופרקטיקה מייצרות
|
|