|
עמוד:12
להוראת כתיבה במסגרות שונות ( בתי ספר , מכללות להכשרת מורים , קורסים למורי מורים ולמדריכים בחינוך בלתי פורמלי ) - על בסיס השילוב בין רקע עיוני והצעה מפורטת של משימות כתיבה . אני מצפה אפוא לעורר מודעות לחשיבותה של גישה חקרנית ומשחקית להוראת שפה כתובה , במקביל ובנוסף לגישה האינסטרומנטלית . הספר פונה אפוא למגוון קוראים : מורים , יועצים וסגלי הוראה , מדריכים של סדנאות כתיבה וקריאה , אנשים העוסקים ביצירה , באמנות ובפיתוח תהליכי שינוי . קוראים אלו יוכלו לעיין בספר לצרכים שונים ולמצוא בו אפיקים לפעולה ולעיון . מסיבה זו אפשר למצוא בו " שפות " שונות , שלא ניסיתי לאחד . רקע עיוני מלווה כל נושא , וזאת במקביל להסבר מעשי על אופן הנחיית המשימה ושיקולים להנחיה זו . דוגמאות , דיונים בתוצרי הכתיבה והצעות לקווים מנחים בניתוח מקבלים גם הם את מקומם בכל פרק . הוספתי , לפי הצורך , גם מעט ציטוטים מדברי משתתפי הסדנאות , כדרך להמחיש את התהליכים ואת החוויות שעברו הכותבים . עדויות אלו נותנות ביטוי לתרומתה של ההתנסות בסדנה לפיתוח היכולת לכתוב , לטיפוח מודעות אישית , לעידון הקריאה ולטיפוח דרכים מקוריות להנחיה ( מודלינג ) . אני נוטה להאמין ששעטנז זה הוא חלק מהמרקם החי של הספר ושל החוויה שהוא מנסה ללכוד . מהן מטרות הספר ותרומתו לקהלו ? מטרתו הכללית של הספר היא להציג ולהמחיש גישה להדרכה של סדנאות כתיבה . מכאן שכפי שכבר כתבתי , הספר מיועד למדריכים , מורי - מורים , מנחי סדנאות כתיבה ויצירה , וגם מורים ומטפלים המעוניינים להעשיר את דרכי ההוראה וההנחיה . באופן עקיף - גם מי שמלמדים תרבות , ספרות והתמודדות ביקורתית עם טקסטים יכולים למצוא עניין בכתוב . גישה זו המוצגת כאן הופכת את אוסף חלקיו של פאזל דמיוני לדפוס מובנה ועקבי של עשייה . מטרה זו אינה מלמדת הרבה על התמונה של הפאזל עצמו , אלא על מערך של קווים מנחים והנחיות כלליות , שיעזרו לכל אחד ואחת להרכיב תמונה אישית . זה יכול להישמע מעורפל , אך לא כך הדבר אם נחשוב שזהו פאזל המתאים את עצמו לממדים של המרכיבים אותו : בכל פעם הוא יכול ללבוש צורה אחרת המשקפת אותנו . מטרה כללית זו תבוא לידי ביטוי במבנה הכפול של הספר : 1 ) להציע לקהל הקוראים מגוון משימות כתיבה שנוסו במשך שנים רבות בעבודתי בהדרכת סדנאות ; ו - 2 ) להציג חומר עיוני התורם לחידוד שאלות לגבי האופן שבו אנו מתייחסים להיבטים שהם כביכול " מובנים מאליהם " בתהליכי
|
|