ב. התנ"ך בדרמה העברית ובתאטרון הישראלי

עמוד:13

אלטרנטיביות ואקטואליות ובכלל זה השמעת קולו של ה " אחר " , ואילו להצגה " יעקב ורחל " בבימויו של משה הלוי בתאטרון האהל ( 1928 ) אין אותה התכוונות רעיונית ביקורתית , והיא מעוניינת דווקא בגיבוש עמדה קולקטיבית ומכלילה של זהות חדשה הנוצרת בשנים אלו בארץ ישראל . עם זאת ניתוח הביצוע התאטרוני שיצר הלוי ( לעומת קריאת המחזה שעליו הוא מתבסס ) מלמד על הפוטנציאל הגלום באמנות ההווה של התאטרון לבטא באופן סובלימטיבי עיסוק בשאלות דומות בעניין תפיסת ה " אחר " . חשיבות הדיון ההשוואתי בין יצירתו של הלוי לבין יצירותיהם של לוין וירושלמי ( וגם עבודות הצילום של נס ) היא בתיאור הפוטנציאל של המרחב האמנותי לחשוף את שאלות הזהות הללו במתח שנוצר בין המקור התנ " כי לבין אמצעי המבע הפרפורמטיביים שמציעה אמנות התאטרון . אמנם החיבור מתמקד בארבע הדוגמאות שהוזכרו , אבל עצם העיסוק בתנ "ך כחומר גלם וכמקור ליצירה דרמטית עברית וישראלית אינו חדש . בשנת 1961 קיים המחזאי והסופר משה שמיר , שהיה עורך כתב העת " תיאטרון : דו – ירחון לאמנויות הבמה " , רב – שיח שכותרתו הייתה " שיחת מחזאים : למה , איך , הייתכן — מחזה תנכ " י מודרני " . ברב – שיח השתתפו משה שמיר , יהודה עמיחי , יעקב מלכין , ישראל אלירז , בנימין גלאי , יוסף מילוא , יהושע בר – יוסף וארנון תמיר ( פישמן ) — כולם מחזאים שכתבו מחזות " תנ " כיים " בתקופה זו . שמיר הקדיש את רוב הגיליון לסוגיית התנ " ך בתאטרון הישראלי דאז . נוסף על הרב – שיח שבעניינו יפורט מיד , כלולים בגיליון קטעים מתוך המחזה " יעקב ורחל " בעיבודו של שלונסקי ( ובבימויו של משה הלוי ) , מאמר של הלוי על " התאטרון התנ " כי " , מאמר של מיכאל קשטן על " המחזה התנ " כי המקורי " ( היהודי והישראלי ) , הסוקר מחזות תנ " כיים שהוצגו בארץ ישראל ומחוצה לה לפני קום המדינה , תצלומים מתוך מחזות תנ "כיים שהועלו על בימות התאטרון בארץ ומחזה חדש ( דאז ) מאת משה שמיר , " הלילה לאיש " , המבוסס על סיפורם של רות , נעמי ובועז . המחזה הועלה בתאטרון העירוני חיפה ב – 1962 בבימויו של יוסף מילוא . 13 משה שמיר ( עורך ) , " שיחת מחזאים : למה , איך , הייתכן — מחזה תנכ " י מודרני " , תיאטרון : דו ירחון לאמנויות הבמה 3 ( יוני - יולי , ( 1962 עמ ' 32 - 23 [ הארכיון הישראלי לתאטרון , תיק מספר . [ 5 . 4 . 5 14 במחזה זה , כמו ברבות מיצירותיו הספרותיות , שמיר נשען על המקור התנ " כי ויוצר עיבוד דרמטי המתרחש כביכול בתקופת הסיפור המקראי . המחזה הוא אלגוריה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר