|
עמוד:10
טיפוסית שאפשר לאפיינה בתמצות " עצי דקל , גלביות , סנדלים וגמלים " . ואולם יצירות תאטרון תנ " כי מודרני רבות פונות אל התנ " ך ואל מקורות דתיים אחרים מתוך תפיסה ניסיונית של אמנות התאטרון ומתוך חיפוש אחר שפה תאטרונית חלופית למחזאות ולתאטרון קונבנציונליים . כך למשל , יצירות תאטרון תנ " כי אוונגרדי שנוצרו בתאטרון המודרני על ידי יוצרים בולטים הן מחזותיו האקספרסיוניסטיים של אוגוסט סטרינדברג השוודי 1887 ) Coram Populo — ) ו " הדרך לדמשק " ( (; 1898 " מיסטריה בוף " מאת ולדימיר מייקובסקי ( , ( 1918 / 1921 המדמה את המהפכה הקומוניסטית למבול התנ " כי ; " הנחש " ( The Serpent ; 1969 ) של קבוצת התאטרון הניסיוני “ The Open Theatre " שייסד היוצר האמריקאי ג 'וזף צ ' ייקין , המבוסס על ספר בראשית וקושר בין המקורות התנ " כיים לאירועי השעה בארצות הברית ; או האופרה החתרנית " ג ' רי ספרינגר : האופרה " ( Jerry Springer : , ( The Opera ; 2003 מאת ריצ ' רד תומס וסטיוארט לי הבריטים — מחזה מוסר מודרני על מנחה הטלוויזיה הפופולרי שנאלץ להנחות תכנית שבה מתארחות דמויות תנ " כיות , ובכלל זה דמותם של אלוהים ושל ישו . יש דוגמאות רבות נוספות לתופעה זו , ודומה שהחיפוש המתמיד של יוצרים המזהים את עצמם עם האוונגרד אחר דרכי יצירה וחומרים שאינם רק חדשניים ונועזים אלא גם מאפשרים מגע עם שאלות היסוד של החברה מוביל אותם אל חומרי הבסיס של התרבות המערבית ובכלל זה התנ " ך . במילים אחרות , לא מן הנמנע שדווקא התרבות החילונית של המאה העשרים הביאה עמה סוג של חופש יצירתי לעסוק בחומרי המקור הדתיים של התרבות המערבית . עצם העיסוק האמנותי במקורות הללו יוצר מרחב תרבותי עדכני שבו הם מבוצעים מחדש ( re - performed ) ורוכשים מגוון משמעויות חדשות נוסף על המשמעויות שנקשרו אליהם במרוצת הדורות . התפיסה הבסיסית של האוונגרד או הניסיוניות האופיינית לתאטרון המודרני במאה העשרים והיום היא שיש ערך רב בעצם הניסיוניות האמנותית ובדיקת הגבולות הרעיוניים והאסתטיים , וכל זאת מתוך ניסיון ליצור חוויה אמנותית משמעותית ורלוונטית לקהל צופים עכשווי . עניין זה חשוב משום שהיוצרים הישראלים שיידונו להלן מושפעים רובם ככולם בו בזמן מן התנ " ך כמעצב זהות בהקשר הישראלי , כפי שנאמר , אך גם ממגמות ותפיסות אמנותיות מודרניות ובינלאומיות , ובכלל זה תפיסת התאטרון והאמנות כמרחבי ביטוי חלופיים הנמצאים בחיפוש מתמיד אחר דרכי מבע
|
|