|
עמוד:8
נוסף ללשון העברית , ללימודי התנ " ך במערכת החינוך ולנוכחותו הברורה מאליה של התנ " ך בחיי הדת במדינה , ישנו מגוון רחב של פרקטיקות ציבוריות השבות ומאשרות את התנ " ך כגורם מעצב זהות , ובכללן חידון התנ " ך המתקיים מאז שנת 1958 בחג העצמאות , ולפיכך מקושר עם סמלי המדינה , והענקת ספרי תנ " ך בטקסי סיום של בתי ספר ובטקסים צבאיים ואחרים , שלא כפעולה דתית אלא כסימן לטקסי מעבר בחברה הישראלית בכלל . המקרה הישראלי הוא ייחודי ויוצא דופן בממדים רבים , ובנסיבות אלו יש להבין את עומק ההשפעה של ההיכרות עם התנ " ך כמקור על יוצרים שצמחו מתוך התרבות הישראלית , החילונית או הדתית . לאחרונה נחנך פרויקט אינטרנטי הקרוי , ( www . 929 . org . il ) " 929 " כמספר פרקי התנ " ך , שמטרתו לעודד קריאה יום – יומית מנקודות מבט רבות ומגוונות בפרקי התנ " ך . משרד החינוך השקיע בפרויקט עשרות מיליוני שקלים , והוא מעורר דיון ציבורי . דומה שבימי קום המדינה , ועל פי תפיסתו הציונית של דוד בן – גוריון , פרויקט מסוג זה היה מתקבל באופן אוהד ומובן כדרך לכונן ולהבנות את הזהות הישראלית הקולקטיבית ; ואילו היום , בחברה שעברה מאז תהליכי התבגרות והתפרקות , פרויקט חברתי – תרבותי מסוג זה מתקבל באופן מורכב יותר , ועל ידי גורמים שונים — חילוניים ודתיים כאחד . ואולם בניגוד לפרויקט מסוג , " 929 " החותר במוצהר להדגשת המכנה המשותף הקולקטיבי התרבותי , הטענה העיקרית העומדת בבסיס חיבור זה נוגעת ליצירות תאטרון ומופעים שפועלים באופן כפול : מצד אחד , בעצם פנייתם אל התנ " ך כמקור ליצירת האמנות יש משום הישענות על היותו גורם מעצב ומכונן באופן קולקטיבי ורלוונטי ; ומצד שני , יש בכוחם להציע עמדה פרשנית יחסית ונקודות מבט חלופיות בכל הקשור לסוגיות זהות אקטואליות דווקא בשל המשמעות המיוחסת לתנ " ך על ידי היוצרים והצופים . במובן זה הדוגמאות שיידונו להלן חושפות מרחב ציבורי ישראלי שמתקיים בו קשר מורכב ולא 6 ראו עוד בנושא זה Don Handelman and Elihu Katz , “ State Ceremonies of Israel : Remembrance Day and Independence Day , " in : Don Handelman ) ed . ( , Models and Mirrors : Towards an Anthropology of Public Events , Cambridge : Cambridge University Press , 1990 , pp . 191 ‒ 233 7 ראו ירדן סקופ , " תכנית משרד החינוך לקירוב התנ " ך לציבור : פרק יומי בפייסבוק וסלבריטאים שיתנו את פרשנותם " , הארץ , . 17 . 2 . 2014
|
|