פתח דבר

עמוד:9

פרק 4 ( יחידה : ( 12 הפקת ערך מהשקעה במערכות מידע ובמוצרי מידע פרק זה מסכם את הקורס " כלכלת מוצרי מידע " ומשלב את הנושאים שנדונו בו על רקע התלבטותם של ארגונים בשאלה מהי מידת ההשקעה הראויה במערכות מידע ובמוצרי מידע . יותר ממחצית תקציב ההשקעות השנתי של ארגונים רבים מוקדש להשקעות בטכנולוגיות מידע ובמערכות מידע . השקעות אלה הן מסוכנות , והדרך להצלחה רצופה מכשולים ואתגרים . בגלל הקושי למדוד תועלות מהשקעות כאלה , הן הוצדקו בעבר בנימוק של יצירת יתרון אסטרטגי . היו שהטילו בכך ספק בזמנו , ורבים תוהים גם כיום , אם טכנולוגיות מידע ומערכות מידע עדיין יכולות להעניק לארגונים יתרון תחרותי . רכישת מסד נתונים או גישה לרשת תקשורת אינה יכולה כשלעצמה להעניק לארגון יתרון תחרותי ; מה שעשוי לבדלו ממתחריו , ואולי אף להעניק לו יתרון שכזה , הוא הדרך שבה הארגון משתמש בטכנולוגיה שרכש . לכן ההתייחסות לטכנולוגיית המידע היא במובנה הרחב , הכולל גם את התהליכים ליישומה בארגון . בפרק מוסבר מדוע פרדוקס הפריון של טכנולוגיית המידע אינו קיים , ונבדקת הטענה שמימוש הפוטנציאל הטמון בה להשבחת ערכם של ארגונים נמצא רק בצעדיו הראשונים . הספר נחתם בסיכום התנאים העיקריים להפקת ערך ממוצרי מידע , ממערכות מידע ומטכנולוגיות מידע : מה צריך ארגון לעשות כדי שהשקעותיו יהיו כדאיות מהבחינה הכלכלית , ואולי גם יעניקו לו יתרון תחרותי לטווח קצר או ארוך . הספר נושאים נבחרים בכלכלת מוצרי מידע מיועד לאנשי עסקים , ליזמים של מוצרי מידע , למנהלים ולעובדים המחפשים דרכים להשביח את ערכם של ארגונים . אפשר לשלב אותו בקורס במסגרת לימודי מינהל עסקים , או בהתמחויות בניהול מערכות מידע או בניהול טכנולוגיה . אפשר גם לבסס עליו השתלמות או סמינר למנהלים . הספר עוסק בנושאים חדשניים , שהמחקר בהם נמצא בתחילת דרכו . הרעיונות שבספר ומראי המקום יכולים לסייע לאנשי אקדמיה המעוניינים להעמיק במחקר בתחום זה . כדי להפיק את מרב התועלת מהספר , רצוי לקרוא מלבדו גם את ספרם של שפירו וווריאן , או מקורות אחרים העוסקים בכלכלת רשת . ואולם , הספר עומד בפני עצמו , וקריאתו אינה מחייבת ידע מוקדם בכלכלה או היכרות עם טכנולוגיות מידע או מוצרי מידע . עם זאת , הוא מבוסס על ההנחה שלקוראים יש רקע מעשי או אקדמי במינהל עסקים . תוכני הספר נלמדו ונלמדים במתכונות שונות בתכניות מוסמך במינהל עסקים באוניברסיטת בר – אילן , באוניברסיטה הפתוחה ובאוניברסיטת תל – אביב . תודתי נתונה לפרופ ' זאב נוימן , שליווה את תהליך הפיתוח ותרם רבות לשיפור הקורס . רוב תודות לד " ר יוסי ליכטנשטיין , לפרופ ' משה צבירן , לפרופ ' בעז רונן ולפרופ ' ישראל שפיגלר על הצעותיהם והערותיהם המועילות . ניצה גרי

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר