מבוא

עמוד:9

מבוא בשנת 1906 שלח הפילוסוף היהודי והפעיל הציוני הצעיר מרטין בובר עותק של ספרו סיפורי ר ' נחמן , שזה עתה יצא לאור , לידידו המוציא לאור הגרמני הידוע אויגן דידריכס ( . ( Diederichs בובר כתב : אני שולח לך כעת ספר , " סיפורי ר ' נחמן " , שייתכן שתמצא בו עניין . אתה זוכר אולי שפעם - לפני כמה שנים - שוחחנו על שאלת קיומה של מיסטיקה יהודית . אתה לא רצית להאמין בכך כלל . עם ספר - נחמן פתחתי סדרה של תעודות שיחשפו את קיומה . ( Schaeder 1972 , 253 ) המיסטיקה , שדידריכס הכחיש את קיומה ביהדות , הייתה פופולרית מאוד בשלהי המאה התשע - עשרה ובראשית המאה העשרים . באותה תקופה ייצג המושג " מיסטיקה " את מה שהוא מייצג במידה רבה גם כיום - חוויה אקסטטית של קרבה ישירה ובלתי - אמצעית בין האדם לאל , חוויה שהיא תמציתה ושיאה של הדת . היהדות נחשבה לדת הלכתית ורציונלית ; כמו הוגים אחרים באותה תקופה , גם דידריכס - שהיה דמות מרכזית בתנועה הניאו - רומנטית - סבר שהיהדות זרה ברוחה למיסטיקה . בובר , ההוגה הציוני המקורב גם הוא לניאו - רומנטיקה , שאף להוכיח כי לא זו בלבד שהמיסטיקה קיימת ביהדות - היא אף יסוד מרכזי וחיוני בה . בובר ראה בפרסומם של סיפורי ר ' נחמן צעד ראשון בחשיפת קיומה של המיסטיקה היהודית . אולם מה משמעותה של חשיפה כזאת ? בהקדמה לסיפורי ר ' נחמן , שכותרתה " מיסטיקה יהודית " , בובר אינו חושף טקסטים לא ידועים או זרמים חדשים ולא מוכרים ביהדות . לגבי דידו , חשיפתה של מיסטיקה יהודית פירושה היה להראות לציבור דובר הגרמנית - יהודים ולא - יהודים כאחד - שטקסטים וזרמים יהודיים ידועים אינם אלא ביטוי יהודי ספציפי של התופעה המיסטית כפי שהבינו אותה דידריכס , בובר ובני דורם . להשקפתו של בובר , ספרי יסוד כגון ספר יצירה וספר הזוהר נכתבו בהשראה של חוויות אקסטטיות , ותנועות מרכזיות ביהדות , ובראשן תנועת הקבלה והחסידות , נוצרו ופעלו

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר