דברי הקדמה

עמוד:13

לפעילות הקוגניטיבית המתרחשת בשעת הלמידה נודעת חשיבות עליונה . רק בשעה שהלומד מודע באופן מלא לפעולותיו , ויודע בבירור שברגע נתון הוא עוסק בהגדרה , והגדרה פירושה לציין את שמו של דבר , ולאחר מכן למצוא את מקומו בכלל , ולבסוף לגלות את ייחודו בין הפרטים השונים הנכללים באותו כלל , רק אז הוא יוכל להפנים את מה שלמד כדי להשתמש בו בשעת הצורך . נדגים את דברינו במשפט האומר , שכף ( שם הדבר ) הוא כלי אוכל ( הכלל , ( העשוי ידית שבקצה מצוי חלק קעור ומורחב , המאפשר לאכול בו נוזלים כגון מרק ( ייחוד הפרט משאר הפרטים שבכלל . ( רק כאשר הלומד מודע לכל שלבי פעולותיו , על מרכיביו הקוגניטיביים והמעשיים השימושיים , ורק כאשר הוא יודע לבצע את כל אלה באופן עצמאי , רק אז הוא יוכל להשתמש במיומנויות ההגדרה שרכש לשם שימוש בהזדמנויות חדשות . תהליכים אינטואיטיביים שאיננו מודעים לפרטיהם ולשלביהם אינם זמינים לנו כאשר אנו מבקשים להשתמש בהם לשם פענוח חומר אחר או תחום אחר . כשם שאינני רואה תועלת רבה בלימוד תיאורטי נפרד של מושגי החשיבה והלמידה , כך אני בטוח על יסוד בדיקת הדברים משך שנים ובכיתות הרבה , כי כל אותם חומרים בספרות , באמנות ואף בדברי תורה ומדרשים , הנלמדים על יסוד שילובה המודע של הכרת התהליך הקוגניטיבי שבלימוד הטקסטים , נלמדים באופן ברור יותר , והם זכורים לזמן רב יותר . בנוסף לכך , המושגים הקוגניטיביים של החשיבה ששימשו בלימוד הטקסטים זמינים ביותר לשם שימוש חוזר בטקסטים ובתחומים חדשים . נראה לי ברור , כי שילוב דרכי ההשוואה , דרכי הדירוג , ההגדרה , האנליזה , ההיסק , הארגומנטציה , היישום ודומיהם , הוא ההופך את הלמידה למודעת לעצמה , ומודעות זו הנה תנאי מוקדם לכל שימוש חוזר בדרכי הלמידה הנידונות . דרך המלך ללמידה כזאת היא שהמורים ירכשו לעצמם את כל המיומנויות הדרושות לטיפול במושגי החשיבה ובמושגי המקצוע הרבים , יסגלו לעצמם את הדרכים של שאילת השאילות , את האופנים של תהליכי החשיבה ואת הדרכים למתן התשובות ההולמות המפרשות את היצירה , יחילו את הכלים הללו על חומרי הדעת הנלמדים , ויעבירו לתלמידיהם את המיומנויות שרכשו . ז . דרכי השאלה , דרכי החשיבה ודרכי התשובה המשמשות אותנו במשימה זו אינן מטרות לעצמן בעבודתנו . אלה הם כלים שתפקידם לכוון את דרכי החשיבה שלנו למישור לוגי משותף לכולנו , ועל-ידי כך ליצור מכנה משותף תוכני מינימלי בין בני האומה המפולגים כל כך בתפיסותיהם , ולהוליך את חברתנו למודעות עצמית ולבהירות הדעת והחשיבה בחיינו החברתיים , הפוליטיים , התרבותיים והרוחניים . על כולנו להתפלל לבורא העולם ומקיימו שיעזור לנו להצליח במשימה חשובה זו .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר