ריש פסחים בבבלי ובירושלמי שאלות בעריכה והתהוות

עמוד:13

מכילתא דרשב״י , שמות יב , יט ( מהד׳ אפשטיין מלמד עמ׳ ( 23 " לא ימצא בבתיכם" – מכלל שנא' " לא יראה לך שאר" < יכול יטמין ויקבל פקדון ? " ל"ת שאר לא ימצא בבתיכם" או לא ימצא > יכול אי אתה רואה לאחרים ? " ל"ת לך . " לך אי את רואה , רואה אתה לאחרים ל"ת ) לך . ( יכול לא דבר הכת' אלא בגוי שלא כיבשתו אבל גוי שכיבשתו והשכרתה לו ביתך ושרוי עמך בחצר שלך מנין ? תל' לו' " שאר לא ימצא בבתיכם . " ועדיין אני אומ' שבבית אסור בבל יראה ובבל ימצא ושל אחרים מותר , שבשדות מותר להטמין ולקבל פקדון ושל אחרים יהא אסור ! " ל"ת שאר" "שאר" לגזירה שוה : מה שאר האמור להלן לך ולא לאחרים , אף שאר האמ' כאן לך ולא לאחרים . ומה שאר האמור להלן הרי הוא בכלל בל יראה ובל ימצא אף שאר האמור כן הרי הוא בכלל בל יראה ובל ימצא . בבלי פסחים ה ב"ע ) על פי כ״י קולומביה ( X 893-T 141 תני רבנן " שבעת ימים שאור לא ימצא בבתיכם" – מה תלמ' לומ , ' והלא כבר נאמ' " לא יראה לך שאר בכל גבולך ? " שלך אי אתה רואה אבל אתה רואה שלאחרים ושלגבוה . יכול יטמין ויקבל פקדונות מן הגוים ? תלמ' לומ' "לא ימצא . " אין לי אלא גוי שלא כיבשתו ואין שרוי עמך בחצר גוי שכיבשתו ושרוי עמך בחצר מנין ? תלמ' לומ' " לא ימצא בבתיכם . " אין לי אלא בבתים , בבורות שיחין ומערות מנין ? תלמ' לומ' "בכל גבולך" ועד אן אני אומ' בבתים עובר בבל יראה ובבל ימצא ובל יטמין ובל יקבל פקדונות מן הגוים בגבולין שלך אי אתה רואה < אבל אתה רואה > שלאחרים ושלגבוה . מנין ליתך את האמור שלזה בזה ושלזה בזה ? תל' לומ' " שאור" " שאור" לגזירה שווה : נאמ' שאור בבתים ונאמ' שאור בגבולין מה שאר האמור בבתים עובר בבל יראה ובבל ימצא ובל יטמין ובל יקבל פקדונות מן הגוים , אף שאור האמור בגבולין עובר בבל יראה ובל ימצא ובל יטמין ובל יקבל פקדונות מן הגוים . ומה שאור האמור בגבולין שלך אי אתה רואה אבל אתה רואה שלאחרים ושלגבוה , אף שאור האמור בבתים שלך אי אתה רואה אבל אתה רואה שלאחרים ושלגבוה . אמ' מר אין לי אלא גוי שלא כיבשתו ואין שרוי עמך בחצר גוי שכיבשתו ושרוי עמך בחצר מנין ? תל' לומ' " לא ימצא בבתיכם , " כלפ < יא > ליא ?

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר