דברי פתיחה

עמוד:י

( מס' , 20 ועיבודו במס' ;( 37 הנה דברים שאמר עליה מורה פרופ' זאב בן חיים , עוד לפני פרסום המאמר הנזכר : "בעבודתה של שרה יפת על לשונו של ספר דברי הימים היא ראתה מה שלא ראו בלשנים לפניה . " לתחום הזה שייכים גם מאמרה על כללי לשון המקרא בפירוש רש"י לתלמוד ( מס' ( 25 ומחקרה על רב לשוניות בפירושי רשב ) ם" מס' . ( 80 אף המחקר ההיסטורי וההיסטוריוגרפי יצאו נשכרים בכמה מעיוניה של שרה ( כגון מס' , 83 , 82 , 35 , 33 , ( 92 וגם החוק המקראי זכה לכמה בירורים מרשימים ( כגון מס' . ( 76 ואין שרה שוקטת על שמריה — חמישה עשר מאמרים שלה ( מס' , ( 114-100 העוסקים בנושאים ובתחומים מגוונים , נמצאים בדפוס . ועוד כוחה עמה לאורך ימים ושנים . שרה הרימה תרומה נכבדת למחקר המקרא גם בפעילותה כעורכת רבת כישרונות . יכולתה בתחום זה ניכרת בכל אחד מעשרת הספרים שערכה ( מס' , ( 19-9 החל בכרך היפה באנגלית על מחקר המקרא , ( Scripta Hierosolymitana 3 l ) עבור לספר הזיכרון לשרה קמין ) ל"ז המקרא בראי מפרשיו — מס' ( 14 ועד לסדרת הכרכים של השנתון לחקר המקרא והמזרח הקדמון ( כרכים יב-טז — מס' . ( 19-15 אבל שרה יפת אינה רק חוקרת גדולה , והיא הייתה , והנה , מורה אוניברסיטאית לדוגמה . היא לא הסתגרה בספריה כדי לעסוק במחקריה שלה אלא העמידה שורת תלמידים מצטיינים שכתבו אצלה עבודות גמר רבות . יותר מכל בולטת באיכותה רשימת עשרת החוקרים והחוקיות הצעירים שכתבו עבודות דוקטור בהדרכתה ובהכוונתה הצמודה , שכמה מהם כבר יצא טבעם כחוקרים בעלי יכולת מחקרית מרשימה . אין מבחן גדול למורה אוניברסיטאי מאשר יכולתו להעמיד דור ממשיך , ובמיוחד אם הוא דואג שהדור הזה יקשור עצמו לשינויים האמיתיים שהתרחשו בתחומי המחקר ובכיותיו . ועוד דבר חשוב ראוי להדגיש בהקשר הזה : הרוצה לדעת אם מורה העמיד תלמידים , אל יטה אוזן לאמירותיו של המורה באמת "פלוני הוא תלמידי" ו"אלמונית היא תלמידתי , " אלא ישים לב מי מהתלמידים אומר "מורה פלוני הוא מורי" או "מורה פלונית היא מורתי . " שרה יפת שייכת במובהק לסוג השני — תלמידיה ותלמידותיה מוקירים אותה , גאים שהיא מורתם וטורחים שבני שיחם ידעו על כך . על כל אלה זכתה שרה להוקרה של כל מודעיה , של המוסדות שהיא קשורה בהם ושל גדולי החוקרים בארץ ובעולם . בשנת תשס"ד היא זכתה לגבוהה שבהוקרות שמדינת ישראל מעניקה למובחרים שבמלומדים , עת הוכתרה ככלת "פרס ישראל" לחקר המקרא . לרגל קבלת הפרס נתקיים ערב עיון ומעמד חגיגי לכבודה , שנטלו בו חלק משתתפים רבים . נציגי שלושה דורות בחוג למקרא באוניברסיטה העברית אמרו דברים לכבודה ובשבחה : דור המורים ( שמריהו טלמון , ( דור העמיתים ( עמנואל טוב ) ודור התלמידים ( נילי ואזנה ודלית רום שילוני . ( דברי שלושתם העידו על ההערכה והחיבה שהכל רוחשים לשרה בשל תרומתה המכרעת לחוג למקרא ולדמותו במשך עשרות בשנים ובשל מעמדה במחקר המקרא . זאת ועוד אחרת . שרה בולטת זה שנים כמנהיגה מובילה בעולם האקדמי . כשרונותיה , יכולת המעשה שלה , שיקול דעתה הראוי , עמדותיה השקולות והזהירות ויזמותיה הברוכות , באו ובאים לידי ביטוי בתפקידים שהיא מילאה בעבר ושהיא ממלאת כיום באוניברסיטה העברית וחוצה לה . היא הייתה ראש החוג למקרא ( תשמ-ד"תשמ , ( ו" ראש המכון למדעי היהדות ( תשמ-ז"תשמ , ( ט" שימשה חברת הוועדה המתמדת של האוניברסיטה ( תשנ-ב"תשנ , ( ו" הייתה יו"ר הוועד המנהל של המרכז ללימודי חוץ ומרכז בובר לחינוך

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר