עמנואל, 'ידידו של דאנטה'

עמוד:יב

נפל בסמוך לשנת . " 1321 על כן קרוב לוודאי כי בדברו על אבידת ' יפי התואר הרונן אשר עמנואל כה הללו' מתכוון בחונה לאסון הזה . " זה מה שאנו מניחים , ועתה נראה בעצם מה אומרות שתי הסוניטות האלה . בחונה דה גוביו פונה אל עמנואל ומציין , כי גורל מר כיבה בבת אחת מאור של חכמה ומאור של יופי , והם דאנטה , שאת מותו בחונה מבכה , והגבירה האהובה , שעל מותה מקונן עמנואל אף הוא בלב נשבר . יקונן לו , מוסיף בחונה , עמנואל היהודי תחילה על צרת יחיד שלו ואחר יקונן גם על הצרה שפגעה בכל העולם כולו . ברור , צרת יחיד משמעה מות הגבירה האהובה , והצרה הכללית משמעה מותו של דאנטה . אי אפשר לייחס את שני הביטויים למותו של דאנטה בלבד , שהרי בכל הסוניטה כולה עומדות שתי הצרות תמיד זו כנגד זו , ולפיכך יש להניחן גם כאן זו כנגד זו 5 וכן לא יתואר , שלא תיזכר כאן כלל הצרה שפגעה במיוחד בעמנואל . לחרוזיו הכואבים של בחונה משיב עמנואל , שאכן הוא שרוי בצער גדול ( כדבריו בפתח ' המחברת' הרביעית : ... ' מות הגבירה , א # ר לא אתנחם אחריה לעולם , ( ' וכי באמת ראוי להם לנוצרים וליהודים לקונן על הצרות שהביא אלוהים על אלו ואלו . בכל הדברים האלה אין באמת למצוא כל הוכחה לידידות שבין עמנואל ובין דאנטה . כדי למצוא אותה , היינו צריכים לומר כי מותו של דאנטה היא היא 'אבידתו שלו' , ( proprio danno ) היא צרת יחיד של עמנואל , אבל ראינו כי פירוש זה אין לקבלו מטעמים שבתוכן . אלא אם כן נמיר בטור השני בסוניטה של בחונה את התיבה mia ( שלי ) בתיבה tua ( שלך . ( ואף על פי שיש מסכימים לדבר , הרי היא ודאי

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר