עמנואל, 'ידידו של דאנטה'

עמוד:ז

עמנואל , 'ידידו של דאנטה' ' עמנואל היהודי , ' או עמנואל בן שלמה הרומי , מוניטין יצאו לו בכל איטליה , ושמו נודע גם בקרב אנשים , שאינם רגילים לתת דעתם על חיי היהודים ועסקיהם בדורות הקודמים . הכול יודעים כי עמנואל , שחי בשלהי המאה השלוש עשרה ובתחילת המאה הארבע עשרה , חיבר חרוזים מבדחים בלשון איטלקית ( רובם זכו זה מקרוב למהדורה חדשה ומתוקנת ( " ובעברית כרך של שירה ופרוזה מחורזת , שנקרא בשם 'מחברות / והאחרונה שבהן מתארת בצורת חזון מסע פלאות של המחבר בתוך התופת והעדן . מלבד זה יודעים הכול כי עמנואל נחשב לידידו של דאנטה . די להזכיר את שמו ומיד עולה על הדעת מעצמו זכר ידידותו עם משורר 'הקומדיה האלוהית . ' בכל זאת מן הראוי לחזור ולבחון , אם באמת היו קשרי ידידות אלו קיימים במציאות . השמועה בדבר היחסים האישיים , ההיכרות והידידות בין דאנטה ובין עמנואל חזרה ונדונה ופשטה הרבה עד שנתקבלה על דעת כל מי שדן , ואפילו באקראי בלבד , בעמנואל הרומי , או ביחסים שבין דאנטה ובין יהודים ויהדות ; ודווקא מפני שדעה זו היא מקובלת , הרי שבדין מעלה היא חששות לגבי אמיתותה ; כי סיפורי מעשיות היסטוריים , כביכול , השגורים בפי הכול בלי שנבדקו לגופם , מתיישבים אך לעתים רחוקות עם המציאות האובייקטיבית . המצאת המצפן על ידי פלאוויוג'ויא , או המצאת המשקפיים על ידי סאלווינוךלי ארמאטי , והרבה אמרות נודעות מפי אנשים מפורסמים , יכולות לשמש אף

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר