7. "אני" - כוליות פתוחה

עמוד:125

בדומה להתכווננות ההוסרליאנית , הצמצום ההתכווננותי . תכונות אופי אגואיסטיות קיימות , והן תוצאה של שילוב גוונים של תכונות אופי , כמו ריאליסט + פסימי + חסר אחריות , הפועלות בסינכרון עם מחוללי תנועה , חומריות , תקשורת שפה , התנהגות ושאר המחוללים יחד עם מחולל אושר עצב , המתחולל על מנעד לכיוון העצב . בבל בן אנוש קיימת רמה מסוימת של חרדה ופחד , כאמור לעיל , מעצם היותו בעל מנגנוני הגנה לשימור אנרגיית חיותו . אך האגואיסט המצוי נמצא "מבזבז" את אנרגיית חיותו לשווא בעודו מנסה לשמרה . בפועל , תפיסת מציאותו נשענת באופן רדיקלי על עקרון הסיבתיות . היות : הוויה בהתהוות לראייתי , לא קיימת בי ישות זרה , מונאדה לייבניציאנית מסוג שהוא , בין אם היא מכונה id לסוגיו או daseirrn ההיידגריאני . לתפיסתי , לוינס שוגה באבחנתו ובתפיסתו את האנושי והוא מפליג ומרחיק לכת ואומר : "להיות אנושי משמעו : לחיות כאילו האדם אינו הוויה בין ההוויות . כאילו הרוחניות האנושית הפכה את הקטגוריות של ההוויה ל'אחרת מהיות / לא רק ל'היות אחרת ; ' 'היות אחרת' זה עדיין בגדר היות . 'אחרת מן היות' באמת אין לו פועל המצביע על האירוע של אי שלוותו , של קיומו מעבר לאינטרסים שלו , של ההוויה הזו - היינו ההיות הזה - שאינה עוד מובנת מאליה של הפרט ההווה . " לוינס רואה את התרחשותו של היחיד החי , אך לא רואה את אופן התחוללותו , את ה"אני" היחידני הרציף כגוף נפש . אמנם הוא רואה את הקשר ההכרחי בין ה"אני" ההווה והאחריות הטהורה , אך עדין אוחז בתפיסתו את התרחשות ההיות בהפרדה דואלית בין גוף לנפש , 104 להרחבה ראו : י . עתי , תורת המחוללים , תל אביב-יפו , , 2011 עמי . 98 105 עמנואל לוינס , אתיקה והאינסופי , שיחות עם פיליפ נמו ( תרגום : א . מאיר וש . ראם , ( ירושלים , , 1982 עמי . 76

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר