3. אתיקה

עמוד:89

אתיקה וזיכרון ההגדרה האתית של פעולה כטובה עד רעה היא הגדרה סובייקטיבית של היחיד , המקובלת כאובייקטיבית בקהילתו הקונקרטית . כמובן שישנם מקרים קוטביים קיצוניים בכל הקשור למזון והישרדות , אך בתווך , בשגרת חיי היומיום בתוך הקהילה , המושגים של טוב ורע נעים ומשתנים לא רק אצל היחיד , אלא גם בין קהילות לאורך המשך ההיסטורי של האתיקה האנושית . ההטבעה הסובייקטיבית של סמן איכות גנרי לחוויה כ"טובה" עד "רעה" במאגרי הזיכרון היא הטבעה אונטולוגיה . זהו סוג הטבעה של הדמיית החוויה , כמו צריבה על דיסק , צילום , על הקשריה לסוגיה ונגזרותיה בין מחוללי הנאה כאב ואושר עצב שלנו , המייצרים אצלנו שינוי באנרגיית החיות שלנו . פעולה המוסיפה ( מרחיבה ) באנרגיית החיות נחשבת ומסומנת על הקשריה כ"טובה , " ופעולה שמורידה וגורעת ( מצמצמת ) מאנרגיית החיות שלנו נחשבת ומסומנת כ"רעה . " דהיינו , החוויה נצרבת בתוך מאגרי הזיכרון שלנו כסוג מסוים של סמן גנרי הקשרי , המזוהה באיכותו מ"טוב" ועד "רע" בהתאם להתרחשות התופעה , החוויה . בכל תופעה ותופעה , בין אם הפעולות הן פנימיות או חיצוניות , לשילובן ההדדי , קיים מערך שוטף , סינכרוני / אסינכרוני רב ממדי ורציף הבוחן דרך מחולל הכרה טהורה את ההומיאוסטסיס שלנו - בחינת מצבה ( state ) של אנרגיית החיות . למשל , אני מרגיש מעט חרד , חש בעייפות ודכדוך , ולפתע פתאום אקום , אצעד ואפתח את המקרר , אוציא את עוגת השוקולד המצופה בשכבה דקה וטעימה של גלידת שמנת וניל , אנגוס בה ואכניס כמות אדירה של סוכר לתוך גוף נפשי . בפעולה הזאת הופעלה "הזרקה" של "טוב , " כפי שהוא נתפס , הנדרש כרגע , במצבי ובמקומי במרחב ובזמן . הפעילות הזאת 82 "המנהג וההרגל פועלים על הרוח ... וחורתים בה את המושג ברוב עצמה ועזוז , " דוד יום , מסכת טבע האדם ( תרגום ; י . אור , ( ירושלים , , 1953 עמ' . 123

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר