תודות

עמוד:9

תודות אמרה ידועה ממליצה להפוך בעיה להזדמנות . אני מניח שהספר הזה הוא דוגמה לכך , שכן מקורותיו משקפים מה שהיתה בשבילי בעיה בלתי פתורה . העמודים האלה נולדו מתוך ניסיונותי המאומצים לחלוק רעיונות על למידה עם סטודנטים במוסד שבו אני מלמד , וכן עם מורים , עם פקידים בממסד החינוכי , עם חונכים , עם ראשי ארגונים , ומפעם לפעם אפילו עם הורים בסביבות רבות ושונות . בעודי עושה זאת לאורך השנים , התעורר בי הרצון לספר את הסיפור כולו בנוסח בהיר . האתגר הזה אינו עניין של צחיחות מדברית אלא של שפע משווני . יש יותר מדי רעיונות על למידה הראויים לתשומת לב , רבים מדי המבוססים על ניסיון מעשי ורבים מדי שמקורם בספרות המחקרית , רעיונות על הנעה אנושית , על שליטה במושגים מסובכים , על רכישה של אוריינויות נרחבות , על למידה בקבוצות , על למידה בפיקוח עצמי , על פיתוח מיומנויות לפתרון בעיות ולקבלת החלטות וכן הלאה וכן הלאה . לעתים קרובות חשתי תסכול לנוכח הצורך למיין ולצרף אותם לכלל השקפה לכידה הניתנת למינוף מעשי . עד שהתיישבתי לכתוב את הספר הזה . הסיפור המסופר כאן בהחלט אינו מושלם , אבל אני חושב שהוא לפחות בגדר שיפור ביחס לרשימות וההערות הפזורות שלי . קצת ארכיאולוגיה דיגיטלית בקובצי המחשב שלי חשפה את יום ההולדת של הספר הזה : לפני ארבע שנים בערך . אבל התינוק , בלי ספק , לא נולד כשהוא הולך ומדבר . קודם היה המושג הבסיסי של למידה במכלולים והמטאפורה של "לשחק את המשחק בכללותו , " וכמה מושגים נוספים שצורפו אליהם תוך קישורים רופפים . בהדרגה התרחבה המטאפורה של המשחק ל"עשו את המשחק למשחק ששווה לשחק בו , " "חשפו את המשחק הסמוי" ועקרונות אחרים , שבעה בסך הכול . ההזדמנויות

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר