פתח דבר

עמוד:8

ברור , שהחינוך לתזונה נכונה ומניעת בעיות אכילה הם נושאים בתחום אחריותם של ההורים וגם של המורים . היה לנו ברור , כי לפני שהמבוגר עוסק בנושא עם הילד , הוא צריך לעבור תהליך אישי שלו עם עצמו לבירור מקומו בסוגיית האוכל . לכן בפרק האחרון של הספר אנו מציעות סדרה של תרגילים ושל התנסויות חווייתיות , שנועדו לסייע למבוגרים לבחון את דימוי הגוף שלהם , את ערכיהם ואת העדפותיהם בסוגיה זו . 22-ב במרס 2005 כתבה נעמה מי עמי מסמך לקראת דיון בוועדה לזכויות הילד בנושא "פיקוח על ספרי ילדים בישראל . " את הדיון בנושא יזמה האגודה הבין-לאומית לזכויות הילד בישראל - אב"י , בעקבות תלונות של גננות על ספרי ילדים שיש בהם , לטענתן , "מסרים לא חינוכיים . " האגודה לזכויות הילד סברה , שלנוכח התלונות יש לשקול הסדרת פיקוח על ספרי ילדים מטעם יועצים חינוכיים ופסיכולוגים . לדברי הגננות , "הציבור רוכש בתמימות ובחוסר ידע ספרי ילדים ללא מודעות או יכולת איתור של הנזק שהספר עלול לגרום לילד . במקרה זה הן הילד והן הקונים הם 'קהל שבוי . "' הטענה העיקרית נגד ספרי ילדים מסוימים היא , כאמור , שיש בהם מסרים לא חינוכיים , ולכן עלולה להיות להם השפעה שלילית על הילד . מסרים "לא חינוכיים" עשויים לפגוע באוטוריטה של ההורים ושל המחנכים או לחלופין לגרום לקורא נזק ערכי תודעתי . במסמך העמדה דנו מומחים מארבע דיסציפלינות : ספרות יפה , חינוך , פסיכולוגיה ולימודי תרבות , וכל אחד ביסס את טיעוניו על נקודות הראות התואמות את השקפת הדיסציפלינה שממנה בא . הוועדה פנתה לאגודת הסופרים , לאנשי אקדמיה ולמבקרי ספרות ילדים . התקבלה החלטה חד-משמעית כי יש להשיב "לא" לכל צורה של פיקוח " ) צנזורה ( " על ספרי ילדים . עם זאת הוסכם , כי מן הראוי שייעשה בארץ מחקר אמפירי בקרב צרכני ספרות זו עצמם - הילדים - כדי לבדוק כיצד הם מושפעים מהספרים שהם קוראים הן בטווח הקצר והן לטווח הארוך , ואילו מסרים נקלטים אצלם הלכה למעשה ; מבוגרים , השופטים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר