|
עמוד:11
התיירות לא היוותה גורם מרכזי בירושלים , על אף היותה בירה ועיר מקודשת . העיר איבדה מכוח משיכתה בשל ניתוקה מהמקומות הקדושים , ריחוקה היחסי וקרבתה לגבול , התיירות הדתית התמקדה בהר עיון - החלק היחיד מירושלים העתיקה שנשאר בידי ישראל . בשנת 1966 התרכזו בירושלים רק 13 ? £ -כ מלינות התיירים בארץ ( לעומת 32 $ בת"א . ( תיירים רבים ביקרו בירושלים מבלי ללון בה , ושרותי התיירות התרכזו בת"א . נעשו מאמצים רבים להעלות את יוקרתה הבינלאומית של ירושלים , ולשוות לה מעמד של בירה ע"י ארגון כינוסים בינלאומיים וקונגרסים מדעיים , אך מאמצים אלה הוכתרו בהצלחה חלקית בלבד . ההחלטה להעביר את מושב הממשלה לירושלים סייעה לביסוס מעמדה . רבים מתושביה הקודמים חזרו לירושלים ועולים חדשים רבים הופנו אליה . בסוף 1950 מנתה כבר ירושלים 121 , 000 נפש - מספר גבוה יותר ממניין אוכלוסיה היהודים בתקופת המנדט . 1961-ב מנתה האוכלוסיה 167 , 000 נפש וערב מלחמת ששת הימים - . 195 , 000-כ עם זאת ירד באותן השנים חלקה היחסי של ירושלים באוכלוסיית הארץ 6-מ ל 14 . 8 . 5 ? 6-ל ירושלים התפתחה בעיקר לכיוון מערב , בריחוק מקו הגבול שהיה ממזרח . ואמנם השכונות החדשות , כמו גם רבים מהמוסדות הלאומיים והציבוריים , התפתחו ממערב לרחביה . בגבעת רם הוקמו המבנים החדשים המרשימים ביותר בירושלים : בנייני האומה , הכנסת , מוזיאון ישראל , קרית האוניברסיטה וקרית הממשלה . " תזוזת" העיר מערבה - עד 9 ק"מ מהגרעין המקורי , לא לוותה בהעתקה מקבילה של התיפקודים העירוניים . מרכז העיר , ובעיקר "המשולש" הידוע , שמר על מעמדו והוא אף הקיף רחובות סמוכים . נוספו בו משרדים ומרכזי בילוי . כך , למשל , כמעט כל בתי הקולנוע של ירושלים ומסעדות היוקרה נתרכזו באזור זה . המרכז , מכל מקום , היה קטן יחסית לגודלה של העיר . הדבר משקף את אופייה של ירושלים , שרוב תושביה הם שכירים ומעטים הם בעלי העסקים ומנהלי החברות . לעומת זאת , המרכז החדש שהתפתח ממערב לרחביה ( הכנסת וכדי , ( מנותק משאר התיפקודים , ונעדר חנויות ומרכזי עסקים . אין הוא דומה במאומה ל"סיטי" הסואן בערי בירה אחרות בעולם , שמרכזי השלטון ומשרדי הממשלה מצויים בד"כ בעיבורם . גידול האוכלוסיה והשטח הבנוי השפיעו אך מעט על אופייה הכללי של ירושלים . היא היתה מאז ומתמיד מורכבת ממספר גדול של אזורי מגורים המנותקים זה מזה , כתוצאה מהמבנה הטופוגרפי של העיר . הנטיה לריכוז על בסיס עדתי מורגשת בעיקר בקרב הדור הישן , ואילו בקרב הצעירים בולטת יותר הריכוזיות עפ"י הריבוד החברתי .
|
|