רישום התמלילים והלחנים

עמוד:11

רישום התמלילים והלחנים לרישום הטקסטים שבאוסף המובא כאן השתמשתי בשיטה המבוססת על זו הנהוגה במכון לפילולוגיה של המועצה הגבוהה למחקר מדעי במדריד ' . שיטה זו יסודה בהכרה בעובדה כי שורשי הספניולית , או הלאדינו , מקורם בשפה הספרדית , ובכך היא ניב מניבי השפה הספרדית . על כן , לרישומה משתמשים בכתיב הספרדי הנורמטיבי , אליו מתוספים סימנים דיאקריטים לציון האפיונים הפונטים שבפי דוברי הלאדינו . ואלו הסימנים ו : s , c , £ כמו "ז" במילה : s , j , g ; "זבולון" כמו "ז "' במילה , "נבה'ז" "ז'ק" ( בצרפתית : g , } , z ;( כמו "ג "' במילה : § , / , c ; "יימס'ג" כמו "ש" במילה h ; "שושנה" עם נקודה מתחתיה : כמו Y ; "ח" עם נקודה מתחתיה : כמו "ב" דגושה . לשיטה זו הוספתי סימונים לתנועות במקרים מסוימים > נקודה מעל n e כשזו נוטה להיסגר כמעט כמו , / ונקודה על ה 6 כשזו נוטה להסגר r 0 שתי תכונות ייחודיות לשפת היהודים הספרדים : . 1 צמד האותיות 11 והאות y מבוטאים תמיד . 2 . "יי"כ להבדיל מתושבי קסטיליה בני זמננו , אין היהודים הספרדים מבדילים בין 1 s , d , ce > z כל אלו מבוטאים , "ס"כ להוציא כאשר אותיות אלו נמצאות בין שתי תנועות , הם נשמעות לרוב . "ז"כ על מנת לא להכביד על הדפוס , לא ציינתי כל סימן דיאקריטי במקרים אלה , מתוך הנחה שכלל זה מובן . למען נוחיות הקריאה , נרשמו המנגינות לרוב ברגיסטר האמצעי , בהתקה לסולם בעל סימני התק מעטים ככל האפשר ליד המפתח . הוספתי את הצליל הראשון לפי גובה אבסולוטי ליד המפתח , בתוך סוגריים מרובעים , בהתאם לחשיבותו . א . סימון גובה הצליל : בדומה לסגנונות עממיים אחרים , בעיקר במוסיקה הקולית , לא תמיד ישנה התאמה בין גובה הצליל לבין המרווחים בסולם המושווה . על כן , מסומנים הבדלים של פחות מחצי טון , בחץ עולה או יורד מעל התו , או בסימון חצי במול . כך נהגתי בעיקר אם מדובר במקאם , אשר בו חוזר תו זה במהלך השיר כולו . 1 פירוט על יסודותיה של שיטה זו אפשר למצוא במאמרו של יעקב חסן : iacob M . Hassan , "Transcripci 6 n normalizada de texros judeo-espafioles " , Estiidios Sefiirdies ( 1978 ) , 1 , pp . 147- 150

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר