ח יונה ויציאת מצרים במעגל השנה

עמוד:131

יונה ויציאת מצרים במעגל השנה קיימים שני חודשים בשנה הנחשבים תחילת המחזור השנתי , תשרי וניסן . הכינוי ראש חודשים שמור בתורה לחודש ניסן ( שמ' יב . ( 2 ואילו חודש תשרי הוא החודש השביעי במניין החודשים . בחודש תשרי שמור מקום מיוחד לעשור בחודש , הוא יום הכיפורים ( וי' כג ; 27 במ' כט . ( 7 שני החודשים , ניסן ותשרי , נקשרים להתחלות חדשות . חשיבותם באה לידי ביטוי במחלוקת שבין רבי אליעזר לרבי יהושע : רבי אליעזר סבור שבתשרי נברא העולם ורבי יהושע - בניסן נברא העולם ( ראש השנה י ע"ב . ( בניסן נחוג חג הפסח , המתאר את היווצרות העם , את לידתו ואת יציאת מצרים , ומתאפיין גם בהתחדשות הטבע . חודש תשרי הוא חודש של התבוננות , הערכה מחדש של האדם את מהלך חייו . התעוררות הטבע לאחר שנת הקיץ מזמינה את האדם לצמוח ולערוך תיקון עצמי . שיאם של ימי ההתעוררות מגיע ביום הכיפורים , הנתפס כיום חיתום הדין ' . ביום הכיפורים אנו קוראים את סיפור יונה , ובפסח אנו מצווים לספר ביציאת מצרים . בליל הסדר קוראים את ההגדה , המתארת בקצרה את סיפור היווצרותו של עם ישראל וסיפור הנפלאות שעשה האל לעמו בצאתם ממצרים . ההגרה מתחילה בתיאור השעבוד במצרים ומסתיימת בתקווה לגאולה . ספר יונה מתאר מסע חיצוני ופנימי אשר אותו עובר יונה בעזרתו של . 'ה ה' מוליך את יונה בנתיב חינוכי כאב המגדל את בנו . במסע הארוך הזה מצויים סערה , דג , קיקיון ותולעת וכל אלה הם אמצעים חינוכיים , פרי יצירת האל , שבהם הוא משתמש להשפיע על צמיחתו ועל תיקונו גלפז פלר 2008 ) . ( 31-18 : 'ב

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר