ו מבחן התבגרות

עמוד:107

מצא במקום שאינו , "מקום" מקדם לעיר . בהמשך חייו יקבלו תוכן ומשמעות לא בגלל אירועי העבר או אירועי העתיד אלא בגלל המציאות המתהווה בזמן אמת ברגעי הווה . יונה יבין את משמעות החיים ואת ממשותם מחוויית הצמיחה והכיליון . הוא יתעמת מקרוב עם משמעות החיים על מורכבותם . האל מזמן ליונה קיקיון שייחסה בצלו . צל הסוכה הסתיר את יונה וסוכך עליו מפני השמש החמה אולם לא אטם באופן מוחלט את חדירת קרני השמש , הקיקיון הוא זה שהשלים את הצלתו של יונה מהשמש הקופחת . הקיקיון , התולעת ורוח הקדים , שאותם מזמן אלוהים עבור יונה יהוו את מבחן ההתבגרות לנביא . הקיקיון שעליו שמח יונה נאכל על ידי תולעת ויבש בן רגע . בנוסף , הביא האל רוח קדים שגרמה לעלפונו של יונה . זאת הפעם הראשונה שבה נפגע יונה גם בגופו . האם פגיעות זו מהווה את הגורם להיווצרות דו שיח ראשוני בין האב האל לבנו '? הופעת הקיקיון וקמילתו מלמדות שהצלת נינוה לא הייתה מייסרת כמו אובדן הקיקיון . על הצלת נינוה כעס יונה וכעת כעסו גדול פי כמה , הוא כועס עד מוות . בהימצאות הקיקיון שמח יונה שמחה גדולה ובאובדנו חש אבדה קשה . כגודל השמחה על הקיקיון גדולה הייתה האכזבה על אובדנו . הדג שנשלח לבולעו שימש להצלתו וקמילה הקיקיון חשפה את פגיעתו . במעי הדג שהה יונה זמן ממושך והקיקיון ניתן ומיד נלקח . ממעמקי הכאב הגופני והנפשי צומח האדם . לכן כאשר יונה מכיר בשמחתו הוא מסוגל להכיר גם בכאבו . מתחילת העלילה יונה עסוק בעצמו , הוא ניזון ממערכת ערכית מוסרית הקשורה רק בו . הוא לא מכיר את המציאות שבה משתקפים חיים אחרים , תפיסות שונות ועדיפויות אחרות . הסבל הגופני נוסף על הסבל הנפשי מביא סוף סוף לשינוי אצל יונה . כעסו של יונה עצום , כעסו גדול כל כך עד שבעיניו הוא מהווה סיבה שבעבודה הוא מבקש למות . עד כה , יונה לא היה מסוגל להביט סביבו , הוא אינו פתוח לראות ולהרגיש את האחר . אך הפגיעה בגופו ועילפונו מן החום , כמו גם השמחה על הופעת הקיקיון 1 ראו איוב ב : 5 "אולם rtpvp נא יןך וגע אל עצמו ואל 3 שת אס לא אל פניך יבן כך . ''

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר