ה חיים במדבר

עמוד:103

יונה מייחל שהאל יתחרט על החלטתו לחון את נינוה , ואילו בני ישראל מתחרטים על כך ששמעו בקול האל ומשה שליחו ועזבו את מצרים מולדתם . יובש המדבר מקשה על בני ישראל , וחוסר המזון נתפס בדמיונם בנטישה קשה . העם מבקש אוכל לחיותו ( שמ' טז ; 2 דב' ח " . ( 16 , 3 האל נענה לדרישות העם ובדרך נס מזמן להם מן שהוא מין מאכל מתוק היורד מהשמים כגבישים קטנים המכסים את 12 פני המדבר . דור העבדים זוכר את שפע המזון במצרים ומתלונן כי האל האב מבקש להמיתו ברעב ( שמ' טז . ( 3 האל ממהר להיענות לתלונות בניו וממטיר להם מן מן השמים . המן טעמו כצפיחית בדבש . ציון טעמו של המן מזכיר את אנשי נינוה שלא טעמו דבר . בסיפור היוצאים ממצרים , מענג המן המתוק את העם וגורם לחיותו , "ןטעמו ? צפיחת בדבש" ( שמ' טז . ( 31 בני ישראל יכולים ללקוט את המן איש לפי אכלו אך נאסר עליהם לאגור ממנו ליום המחרת ( שמ' טז . ( 18 המן צריך להיאסף עד הבוקר לפני שיימס בחום השמש : "וילקטו אתו בבקר בבקר איש כפי אכלו לחם ה )?^ ש לנמס" ( שמ' טז . ( 21 כתינוק חסר אמון במולידו , העם אינו עומד בדרישה להתאפק ולאסוף מן המן את הכמות הנדרשת לאותו היום , לכל אחד ואחד מבני העם . חלק מן העם אוגר מן גם ליום המחרת ומתברר כי המן הנותר מבאיש . "ללא שמעו אל מ # ' ה ניותרו אנשים מפ > נו עד בקר וירם תולעים ויבאש '' ( שמ' טז . ( 20 השמש המדברית היוקדת גורמת להמסת המן והתולעת - לריקבונו . שלוחי האל בסיפור יונה , תולעת ורוח קדים חרישית , ייבשו את הקיקיון עוד לפני שהשמש יקדה ברום השמים . הקיקיון הופיע במדבר ביוזמת האל , ואילו המן הופיע בעקבות דרישת העם למזון . בפרשת המן מיידע משה מלכתחילה את הציבור כי את המן יש ללקט איש כפי אוכלו ומתאר מה יעלה בגורל המן הנותר . הודעת משה " צ'יילדס 12 . ( 280-274 : 1991 ) המן השמימי יורד אל האדמה והופך ללחם ארצי . לדעת חז"ל המן היה האוכל של יושבי מרום בהסתמך על תה' עח 25 י "לחם אבירים אכל . "איש ראו יומא עה ע"ב . בסיפור אליהו ניתן לנביא לחם ארצי אך היסוד הניסי נשמר באמצעות העורבים . ראו מל"א יז . 6 נדגיש כי האוכל והנס הנלווה אליו בסיפור אליהו עומד בניגוד לעונש שניתן לעם - הרעב .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר