ה חיים במדבר

עמוד:100

5 החיים" שייחסו לו כוח מאגי להחיות מתים או להאריך חיי אדם . לפי התפיסה המסופוטמית , נגזר על האדם להיות בן תמותה מיום שנברא , וכל ניסיונותיהם של יחידי סגולה לעקוף גזרה זו ולזכות באלמוות נידונו לכישלון . לעומת חיי החלוף של האדם העץ הוא סמל לאריכות ימים מופלגת , '' כי יש לעץ תקוה אם לכלת לעוד יסליף וינקתו לא וזרזדל : אם יזקין באלץ שלשו ובעפר ימות גזעו '' ( איוב יד ; 7 וראו 6 יש' ו . ( 13-12 העץ אינו כלה - הוא תמיד יצמיח ענפים חדשים . העץ המשגשג והפורח מדומה לצדיק והעץ הקמל - לרשע . כל עוד הקיקיון לבלב ועלה הוא הצל על ראשו של יונה , אולם משיבש לא 7 נותר לו כל סיבה לקיום . הצמח , הקיקיון , מסמל כאמור תקווה וחיים . אולם הוא מתכלה בן לילה . ואילו הסוכה המסמלת ארעיות דווקא 8 היא נשארת לעמוד על תלה . מהפכים אלו מהווים ראי לנפשו המתהפכת של יונה משמחה לכעס , לחרון נורא . כבר בראשית העלילה כשבורח יונה מביצוע השליחות הוא מתנתק מהאל האב . האל מעביר את יונה בדרך ארוכה , מפותלת ורבת ניסיונות . תחילה מביא האל רוח סערה , אחר כך מזמן האל ליונה דג הבולע אותו , ולאחר שיונה מביע את רצונו להתחבר אל אלוהיו במעי הדג באמצעות התפילה , מנסה האל את יונה פעם נוספת כשהוא מצווה עליו לבצע את השליחות שממנה ברח . יונה מתוך מחויבות מבצע את השליחות אך רק בחלקה . כשחומל האל על אנשי נינוה יונה יוצא מן העיר ואז חל ניתוק נוסף בינו ובין האל האב . האל מזמן לו שוב התנסויות , שאולי תעוררנה בו חשיבה מחודשת . האל מזמן קיקיון , תולעת ורוח קדים חרישית שתכליתם להניע את לבו של יונה במיתוס השומרי 'ירידת איננה לשאול' הצליחו להקים לתחייה את איננה , ( Inanna ) אלת האהבה והפריון , באמצעות 'צמח החיים' ו'מי החיים' ( שורה , ( 280 ובעלילת גילגמש מבהיר אותנא פלישתים לגילגמש שישנו צמח המזכה בחיי נצח . ( לוח 9 שורות , 299-189 לוח 10 שורות ' . ( 1-5 גלפז פלר 2008 ) . ( 91-76 : 'ב גלנדר ( תשנ"ז . ( 80 ; אצל יוסף בן מתתיהו , קדמוניות היהודים , ספר תשיעי קטע , 208 סיפור הקיקיון אינו מופיע למרות חשיבותו הרבה . על קריאתו האפולוגטית של יוסף בן מתתיהו את סיפור יונה ראו : פלדמן . ( 1992 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר