ה חיים במדבר

עמוד:98

ויהי 3 זרח ה ^ ש וימן אלהים רוח קדים חרישית ותך ה ^ פ > ש על י א ^ , # ויתחלף וי ^ אל את נפשו למות ויאמר טוב מותי מחיי ( יונה ד ( 8 הכתוב אינו חושף את מסעו הנפשי של יונה אלא מתאר את האל המביא ניסיון נוסף על יונה - רוח קדים . המילה "קדים" יוצרת מצלול עם ישיבתו של יונה "מקדם" לעיר . הכתוב משתמש שוב בפועל " , "וימן האל זימן רוח קדים חרישית . הרוח החרישית משמשת כבבואה לשתיקתו של יונה . הרוח החרישית מופיעה כבר בשעת זריחת השמש . צפרירי הבוקר לא הופיעו להקל מעליו את החום הנורא . הרוח החמה מכה על ראשו של יונה בניגוד לקיקיון שהצל על ראשו . הרוח המייבשת מעצימה את תחושת האובדן של יונה ומגבירה את כעסו . בעזרת רוח קדים חזקה בקע האל את הים ( שמ' יד ( 21 והציל את עמו , ואילו במקרה שלפנינו הרוח החרישית דווקא מביאה לעלפונו של יונה . לרוח הקדים כוח רב : "ברוח קדים תשבר אניות תלשיש" ( תה' מח . ( 8 בבריחתו לנינוה הרוח הגדולה כמעט שברה את האונייה , וכעת , כאשר יונה בסוכה , הרוח החרישית מייבשת את גופו . חום השמש נוסף על הרוח החרישית גורמת לעלפונו . יונה מבקש את נפשו למות . הוא נדמה כמי שהתייאש מחייו וכוחותיו הפיזיים והנפשיים אינם מאפשרים את חיותו . כשמסביבו אין אדם , בדידותו של יונה קשה מנשוא . כבר בתחילת העלילה ביקש יונה מאנשי הספינה שיטילוהו לים . עם המלחים דיבר יונה , כמעט בעל כורחו , הם היו ונשארו זרים עבורו . אך לפחות את רצונו למות ביטא בפניהם , והם היו קשובים לרצונו . הייתה זאת הפעם הראשונה בעלילה שבה יונה מבטא רצון שכזה . לאחר דין ודברים עם אנשי הספינה הם מוכנים לבצע את רצונו ומטילים אותו אל הים . בפעם השנייה , יונה מבטא את רצונו למות בפני האל לאחר שהאל חס על אנשי נינוה ומאכזב אותו . החלטת האל גורמת ליונה חוסר אונים וסבל נורא המביאים אותו למאוס בחייו . האל קשוב ליונה אך נמנע מכל מעשה . הוא רק משקף לו את האבסורד שבדבריו .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר