ד מסע ביבשה

עמוד:71

אלהים ? v : בחזקה : FT ; T : וישבו T . •• איש מדרכו : - הרעה T T ^ ומן 9 החמס TT y אשר v : בכפיהם -: - : מי יודע ^ " ישוב : T ונחם - ? האלה V : T ים ושב T מחרון אפו ולא נאבד : וירא האל הים את מעשיהם כי שבו T מדרכם T :- ? הרעה TT T וינחם VT ? - האלהים * , * I T על הרעה TT T אשר V J דבר לעשות לו ? ם ולא ^ שה : ( יונה ג ( 10- 1 לאחר שיונה מכיר ברצונו בקרבת האל , הדג מקיא אותו אל היבשה . העלילה התחילה ביבשה וכעת יונה מצוי שוב ביבשה . פעולת ההקאה מעוררת דחייה ( וי' יח . ( 28 זוהי הדרך שבה בחר המספר להחזיר את יונה לראשית העלילה . ההקאה מתרחשת באופן כפוי על יונה ממש כמו תינוק הנפלט מרחם אמו אל מציאות חדשה . מציאות זו תיראה ליונה באופן שונה מן המציאות אשר חווה לפני כן . מציאות החיים לא השתנתה , יונה הוא שעבר שינוי . ממצולות הים פנה יונה אל האל האב וניסה להתקרב אליו . אולם עתה , ביבשה , האל האב דורש מן הבן לא רק מילים אלא תיקון שיתבטא במעשים - יונה מקבל הזדמנות להתחיל את חייו באופן אחר . השליחות האל ניסה לעורר את הנביא באמצעות הדג . הדג שבלע את יונה 1 מתגלה כשליח נאמן וצייתן יותר מן האיש יונה . הדג מקיא את יונה , למרות זאת יונה אינו ממהר לבצע את השליחות שממנה ברח . ה' פונה אל יונה בשנית ומצווה עליו לקרוא לתושבי העיר נינוה ( יונה א . ( 3-1 בראשית העלילה הסביר האל ליונה את טעם השליחות - כי רעתם של אנשי נינוה עלתה לפניו , ואילו במעמד זה קיימת הדגשה כי על יונה לבצע את דבר האל : העיקר הוא ביצוע המעשה ולא הבנת הטעם למעשה , "קום לך אל נץוה העיר הגדולה וקרא אליה את הקריאה אשר אנכי דבר אליך : ניקם יונה ניל ! ך אל נינןה כןבר יהוה" ( יונה ג . ( 3-2 האם ביציאה אל היבשה יונה יצליח לשנות את ' קווי דמיון לתופעה זו ניתן למצוא גם בסיפור איש האלוהים במל"א יג . 22-20 כמו גם בסיפור בלעם והאתון , במ' כב . 35-22 ועל כך ראו : רופא ( תשמ"ג : 145 ובעיקר הערה . ( 89

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר