ב שינוי בסדר הבריאה

עמוד:51

דמויות הגיבורים , הוא מתאר בעיקר את דבריהן ואת מעשיהן ולפעמים חושף את עולמן הפנימי . בעקבות ההשוואה נקל לשפוט את דמותו הרשעה של פרעה . הוא נשפט לחומרה לא בגלל היותו שליט של עם זר ובעל אמונה זרה . הוא נענש בגלל חטאים מוסריים ובגלל סירובו להכיר בריבון העולם . פרעה ראה את עצמו כריבון העולם . בסיפור יונה ובתיאור השעבוד במצרים מתואר בידול של קבוצה אחת מן האחרת . כבר בלידתו של משה בולטת תופעה זו . משה נולד למשפחת עבדים עברית ומופרד ממנה וגדל בסביבה המצרית . תופעה זו בולטת אף יותר במכות מצרים . המכות אינן פוגעות במקום מושבם של העברים היושבים בגושן אלא רק במצרים . בסיפור יונה הסערה הבאה על האונייה יוצרת תיחום בין בידודו של יונה ובין שאר המלחים . כבר בתחילת העלילה , יונה יורד עד לירכתי הספינה ומתבודד שם . אחר כך יונה יודע בשל מי הסער והמלחים אינם יודעים . יונה עברי והמלחים נוכרים . לאחר ההתערבות האלוהית המלחים מכירים בריבון העולם וניצלים . בתיאור שעבוד מצרים , התערבות האל לא מביאה להכרתם של המצרים בריבון העולם , לפיכך הם טובעים במצולות ים . ציבור העבדים גם הוא מושפע מן ההתערבות האלוהית ומגלה נכונות להישמע ולציית לריבון עולם . בסיפור יונה , יונה מכיר בריבון עולם , למרות זאת הוא מסרב לציית לו ובוחר לצלול למעמקי ים . בסיפור יונה , יונה ממשיך להתבדל מן החברה . גם מסעם של בני ישראל והליכתם במדבר , מקום ריק מציוויליזציה , מתארים את בידולו של העם מתרבויות זרות . ולאחריהם , מותו של כל דור המדבר במדבר מבדיל בין הנכנסים לארץ הבחירה ובין אלו שלא זכו לבוא אליה . בסיפור יציאת מצרים נדודי העם במדבר ובידולו מעמים אחרים הם פרי תכניתו של האל , ואילו בסיפור יונה , יונה מבדיל את עצמו מן הכלל מיוזמתו וברצונו . בידולו של יונה מהחברה יביא בהמשך העלילה לידי מאיסה בחייו . ואילו בידולו של ציבור העבדים יביא דווקא להתגבשותו של העם החופשי ולחיותו .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר