ב שינוי בסדר הבריאה

עמוד:31

נ [ ... וישאו את יונה ויטלהו # ל הים ויעמד הים מזעפו : - וייראו : ? האנשים T -: T יראה T : ? גדולה T : את : V יהוה - T ויזבחו v :: ? זבח - ליהוה ויךרו נדרים : ( יונה א ( 16-4 במזרח הקדום נחשבו הים ומכלול יצוריו - לווייתן , נחש בריח , תנין וכדומה - כוחות מפלצתיים שניסו למרור באל . הים נתפס כגורם המתחרה באל , כאשר המיתוסים הרבו לתאר את מאבק האל בים והכנעתו . היצירה הבבלית אנומה אליש מתארת את מאבקו של מרחץ בתאמת , אלת המים , שמביתור גופה נבראו השמים והארץ . באוגרית מתארים את מאבק האל בעל בים , ובמצרים בהוראות מרי כא רע 2 נזכרת הכנעת מפלצת מים . כך גם במיתוס החתי ועוד . מיתוס זה היה מוכר למחבר המקראי אך הוא עבר עיבוד ועידון ברוח המונותיאיזם בטרם נכנס לכתובים . התורה מטשטשת במכוון את המיתוס המוכר ומתארת את הבריאה כמעשה אלוהים . הכחשת המיתוס מתבטאת לדוגמה בסיפור הבריאה כאשר נאמר שה' ברא את העולם ללא כל התנגדות ובנוסף על כך מזכיר במפורש את בריאת חיות המים המפלצתיות בידי ה / את התנינים ( בר' א . ( 21 בדרך זו ברור לכולם כי יצורים אלו היו בשליטתו המוחלטת של האל . בתיאור הבריאה ביום השני אלוהים מבדיל בין מים עליונים לתחתונים כלומר הם קיימים מקדמת דנא , אלוהים רק דאג להפרידם , וביום השלישי נחשפה היבשה . בתיאור זה בולטת המגמה המנסה לשלול את המיתוס המתאר את מלחמות האלים המורדים בבוראם , הים ועוזריו . השירה המקראית שאימצה תבניות שהיו שגורות במזרח הקדמון עדיין מגלה רמזים לגבי מיתוס הים , ולפיהם דיכא האל את המרד והרג את מפלצות הים . האל גער במים שניסו לכסות את היבשה כדי שלא יעשו כן ( לדוגמה : תה' קר ; 9-5 יש' מ , 12 נא ; 10-9 איוב ז , 12 כו ; 13-12 יר' ה 22 וכדומה . ( שפרה וקליין ( תשנ"ו : , ( 32-28 סמית , ( 236-235 ) 1994 ) פוהבל , ( 228 -227 1 1957 ) גלפז פלר 2002 ) , 115 : 'ב בעיקר הערה . ( 44

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר