א מאבקו של בן באביו־אלוהיו

עמוד:25

ואיד להצילו מיד מצרים ולהצלתו נע הארץ ההוא ( שמות ג ( 8 ניתן להצביע על זיקה מעניינת בין הפתיחה של סיפור יונה הבורח ממילוי צו אלוהים לתיאור בריחת בני ישראל ממצרים בצו האל . חז"ל אמרו : "כבר עלה סנחריב מלך אשור ובלבל את כל האומות" ( ברכות כח ע"א . ( לתפיסתם , אין צורך לנסות ולמקד את האירועים במקום גיאוגרפי , אלא לחפש את משמעותם הסמלית . מצרים , כמו נינוה , היא מקום של חמס וגזל , מקום המפנה עורף לחמלה ולבורא עולם . דוגמה לממלכה שבראשה מלך בשר ודם המשעבד את תושביו ומדמה עצמו לבורא כל יכול : "כה אמר אדני יהוה הנני עליך פלע י ה מלך מצרים התנים הגדול הרבץ בתוך יאריו א # ר אמר לי יארי ואני עשיתני" ( יח' כט . ( 3 יש לפגוש ולהכיר מקומות חשוכים של חמס , כמו נינוה ומצרים , שבהם שולט עיוות מוסרי ערכי כמו גם אמוני . מפגש כזה בכוחו לזכך את האדם או את העם ולהביא לצמיחתם . מסעו של יונה היה מלווה במעשים מופלאים ובנסים , ודרכו אל היעד הייתה מלווה באי ודאות ובמאבקים ריאליים קשים . גם מסעו של העם היה מסע רצוף נסים , והצעידה לעבר היעד הייתה רצופה גם היא במאבקים ריאליים אנושיים . האל בוחר בעם ישראל להוציאו ממצרים , )'' ארד להצילו מיד מצר ? ם ולהצלתו מן האלץ ההוא" ( שמ' ג . ( 8 בני ישראל נענים לתכנית האלוהית , תכנית הדורשת מהם גם מעשים . ציבור העבדים נולד בגלות ממושכת , ציית לשלטון המשעבד , ולא העז לבטא את מריו במילים . רק זעקתם נשמעה '' . ויאנחו בני לשראל מן העבדה ויזעקו [ תעל שןעתם אל האלהים מן העבדה" ( שמ' ב . ( 23 היה זה ציבור שלא הכיר את החופש להחליט , להתלונן , להפגין ולבחור . האל שלח את משה לדבר עם הקיבוץ המשועבד ולהסביר לו את טעם שליחותו . מן הכתוב בתורה מתברר טוב כי לנו עם העבדים עבד לא התלהב לצאת ממצרים . הוא שב והכריז : ... " כי ^ ת מ ^ רים " ... ( שמ' יד . ( 12 באופן כמעט בלתי צפוי היו מוכנים העבדים להישמע לקול

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר