א מאבקו של בן באביו־אלוהיו

עמוד:24

בתיאור שלפנינו יונה בוחר לברוח ולא לדון בקשייו . במקום תגובה מילולית הוא בוחר בתגובה פיזית . יונה מנפץ את התבנית של הנביא הנבחר כשליח . הוא מפר את התחייבותו לאביו אלוהיו ובוחר בשתיקה . יונה מתגלה כאנטי גיבור בניגוד לאברהם המתמודד עם הקשיים המוסריים הניצבים בפניו באמצעות השיח . יונה מעדיף לברוח ; הבריחה כמוה כגלות והיא דבר איום להתנסות בו . היא מתבררת כגלות מהאדם עצמו , מן הלבטים שבתוכו . מגלות כזאת מנסה קין להימלט , קין מגורש מלפני r'ה "הן גר ( ץת אתי היום מעל ? ני האדמה ומפניך אסתר ( הייתי נע ונד באלץ והיה כל מצאי ? הלגני" ( בר' ד . ( 14 קשה להיות במחיצת האל מבלי לרצותו אך קשה עוד יותר להימלט מנוכחותו . קין מרגיש כאילו הוא מגורש בעל כורחו מנוכחות אלוהית , מצב המעורר בו חרדה קיומית ( תה' קלט . ( 10-7 הציווי של האב אל בנו הנבחר לגיטימי אך גם סירובו של יונה שלא לבצע את הצו לגיטימי ; מותר לסרב לאב לאלוהים . זוהי זכות בחירתו של האדם . אך עליו יהיה לקחת אחריות על תוצאות המעשה . הבריחה , ההתנתקות , היא הזדמנות לעיצוב חיי יונה אולם ניתוק כזה ישאיר ביונה את אותותיו . האם תישאר בו כמיהה לקשר שאבד ? יונה מנתב את הניתוק הפנימי , את הסירוב לאל באמצעות ניתוק גיאוגרפי . כדי להיות נאמן להחלטתו , הוא מוכן להסתכן בחיים של היעדר ודאות . יונה מתעל את ההתרגשות העצומה לעשייה המקהה מעט את הפחד . יונה מגלה אומץ לב ויוצא לדרך חיים חדשה . העשייה המרובה של יונה מצביעה על ניסיון לברוח ממקור ההוויה , מרגשותיו . 1 מקור ההוויה - מעורבות האדם על מכלול רגשותיו . זוהי חוויה פנימית עמוקה המבטאת את המימוש העצמי של האדם לעומת ההוויה הפנימית של דלות רגשית שאותה מכנה ויניקוט עצמי כוזב . ויניקוט , ( 1965 ) הירדן . ( 2003 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר