פתח דבר

עמוד:11

פתח דבר ספר יונה זכה לפירושים רבים ומגוונים מאז מדרשי חז"ל ועד הפרשנות המודרנית . ספר זה מזמין דיון על מסעו של יונה כאדם פרטי , כאינדיבידואל , העובר תחנות מגוונות במהלך חייו . האל האב מוליך את יונה בדרך ארוכה ומייסרת , ובאמצעותה מגיע יונה לבסוף לגילוי אנושי ואמוני . דרך פרשנות זו מעודדת את השוואת מסעו של יונה למסעם של ציבור העבדים היוצא ממצרים . במסעם של יוצאי ישראל מוליך האל האב את בניו בדרך ארוכה מלאת קשיים ובאמצעותה מתבגר ציבור העבדים והופך לישות לאומית קולקטיבית . ישות זו מכילה פרטים רבים המרכיבים את העם השלם . מסעו של יונה , כמו זה של העם , הוא מסע גיאוגרפי הארוג במעשי נסים . תיאורי המסע אינם שואבים את כוחם רק מן המציאות הריאלית . כוחם מתגלה דווקא ביצירת מצבים ואירועים המלאים באותות ובמופתים . מסעו של יונה הוא מסע פרטי המתרחש ברובו תוך מפגש חיצוני עם האחר , ואילו מסעו של ציבור העבדים מתרחש במדבר הריק כמעט מאדם . בשני התיאורים האל מדומה לאב המחנך את ילדיו , "כרחם אב על בנים רחם יהוה על יראיו" ( תה' קג . ( 13 יונה הוא בן נבחר לאביו - הוא נביא . על אף שהוא לא מכונה כך בסיפור , מתברר מתוך השליחות המוטלת עליו שזה תפקידו . ציבור העבדים נתפס כקיבוץ נבחר , בנו בכורו של האל : "כה אמר יהוה ? ני 3 כלי ישראל" ( שמ' ד . ( 22 השוני העיקרי בין ספר יונה לתיאור יציאת העבדים ממצרים הוא בכך שיונה מתחיל את מסעו כירא אלוהים וציבור העבדים עדיין אינו מכיר בקיומו של אלוהים ( שמ' ג . ( 15-13 האם די ביראת אלוהים ? האם שוני זה יכתיב מסעות שונים ליונה ולציבור העבדים ? הולדתו של העם במצרים ונדודיו במדבר מתוארים פעמים רבות במקרא , והם מהווים בסיס לעיצוב דמויות שונות ואירועים שונים

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר