ג טקס חניכה

עמוד:65

תפילת יונה ( יונה פרק ב ) ( ו ) אפפוני מים עד נפש ( ו ) תהום יס בבני ( ו ) סוף חבוש לראשי ( ח ) בהתעטף עלי נפשי ( י ) ישועתה לןהוה ( יא ) ניקא את יונה אל היבשה שירת הים ( שמ' פרק טי ) ( ח , י , ט ) וברוח אפיך ןנעלמו מים ... נשפת ברוחך כסמו ים צללו כעופו ת למים אדירים ... תמלאמו נ ? שי אריק חלבי תורישמו ידי ( ה , ח ) ףנהמת לכסימו ... ק ? או לנהמת בלב ים ( ד ) טבעו בים סוף ( ט ) תמלאמו נפשי אריק חרבי תורישמו ידי ( ב ) ויהי לי לישועה ; ה אלי לאלוהו ( יט ) ובני לשראל הלכו ביבשה בתוך הים יונה נמצא במעי הדג . זהו מקום סגור והמים נמצאים מעליו ומתחתיו . בני ישראל בחרבה , והמים מימינם ומשמאלם . יונה נמצא מוגן במצולות הים באמצעות הדג . קריעת הים היא מעין חיתוך חבל הטבור שחיבר את בני ישראל לאמא מצרים . והתינוק העם שזה עתה נולד זקוק לרחצה ולטיהור . העם לא ישוב לראות את ארץ מצרים . יונה , גם הוא , לא ישוב לראות את ארץ תחתיות . יונה צולל במעמקי הים ומבקש את מותו . גם בני ישראל ירדו אל מצרים - המסמלת ירידה מוסרית וערכית . מעבר העם במים העמוקים יביא לחיותו . יונה מכיר תודה ליד המושטת אליו ומתוך חירות אמתית ובאמצעות בחירה חופשית הוא מחפש את נוכחות אלוהיו . בזמן שהותו בבטן הדג עובר יונה טקס חניכה שבמהלכו הוא נולד מחדש . מאדם השבוי , המשועבד לתפיסת עולם נחרצת ללא יכולת לקבל את צו השליחות , הופך יונה לאדם המבקש את קרבת האל ואת עזרת האל . 2 ברבים ממזמורי התהילים משמשת הטביעה בים לתיאור צרה שאין ממנה מפלט , לדוגמה תה' סט , 15 עא . 20 ההצלה ממעמקי הים כמוה כשיבה לארץ החיים .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר