ג טקס חניכה

עמוד:58

ומראה לו כל שבים ובתהומות" ( מדרש יונה . ( יונה משתמש בדג כמעין מדריך טיולים . הוא בוחן את מקורות הים , את השאול ומסתורי הפלא . דווקא במעי הדג הוא חש את עוצמת הנוכחות האלוהית . בצפונות הים לומד יונה כי ה' הוא ריבון עולם החומל תמיד על יראיו . במעי הדג יונה אינו חשוף להשפעה חיצונית , לפיתוי או לסכנה חיצונית , שעמם ייאלץ להיאבק . מעי הדג מאפשר לו להתעמת עם חלקי נפש חבויים , עם ה"צללים" שבנפשו . רק במעי הדג מאפשר יונה לעצמו להיפגש עם הווייתו . דווקא במקום האפל , בקרקעית הים , בבטן הדג , מבין יונה כי המקדש האלוהי שוכן בלבו פנימה . גאולת הנפש יכולה להיוולד באמצעות חידוש הקשר עם אלוהיו , באמצעות חיבורו אל מקורו האלוהי . המקדש הפנימי הוא אפוא ההכרה של האדם בהיותו נברא בצלם אלוהים . המקדש הפנימי , צלם האל שבנפשו , כולל בתוכו את הענווה , הצניעות ואי הידיעה . בטן הדג מהווה ליונה מעין חלון הזדמנויות , שכן עד אז ככל הנראה היה חרד לפתוח אותו , פן יקרוס וייוותר ללא הגנה . בזכות חלון זה שנפתח לו , התאפשר לו לפרוץ קדימה וליצור שינוי " . יונה , אשר בשעת הסערה הכריז בפני המלחים כי הוא יודע וכי בגללו בא הסער הנורא , מבין כעת כי הוא לא ידע ולא הבחין עד כמה הוא זקוק להתחברות ולהשתייכות לידו התומכת של האל . יונה מכיר עתה באפשרות המבורכת שבפנייה אל האל . פנייה כנה ואינטימית של האני אל 12 האחר . פנייה זו מבטאת אמון מוחלט שיחסו של האל יהיה מענה ערכי ורגשי שיהלום את ציפיות המאמין בו . המדרש מבהיר את עוצמת התהליך שאותו עובר יונה במעי הדג . מעי הדג מספק לו מקום שבו יהפוך יונה מיריבו של האב לבן המכיר בכוחו של אביו ובחמלתו , מאדם כבול בתכנית עיקשת - לברוח מן " תהליך דומה עובר יוסף , הנמצא בבור בחוסר אונים מוחלט כשהוא עזוב לנפשו ( בר' לז ( 24 ; י הוא עובר שינוי בתהומות הבור ומגלה את עצמו ואת אלוהיו ( בר' לט . ( 9 בובר ( תשכ"ד : 78 ואילך , ( מאיר ( תשס"ד : . ( 74-72 13 שביד ( תשנ"ג : . ( 116

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר