א מאבקו של בן באביו־אלוהיו

עמוד:16

של הסיפור תיאורי , והנבואה מתוארת אך ורק במשפט אחד . בספר יונה לא ידוע לנו דבר על קורות הנביא ועל נבואותיו , לא לפני פניית ה' אליו ולא אחריה . נביא הוא מי שהאל מועידו לדבר שליחות והוא נענה לה . אדם אינו יכול להציע את עצמו לשליחות האל . התלבטותו של הנביא אם לקבל עליו את השליחות היא חלק ממהותו של הנביא , אולם בעולם התנ"ך לעולם ילך הנביא לשליחותו , אפילו בעל כורחו . כאשר מקבל הנביא את השליחות לאחר לבטים רבים הוא מקבל אותה באמת ובתמים בכל לבבו ובכל מאודו , ואילו בספר יונה בורח 1 הנביא מביצוע השליחות . האם ניתן לזהות את הנביא יונה ? השם יונה בן אמתי נזכר בתנ"ך פעם נוספת במלכים ב' יד 25 כנביא שניבא בתקופת ירבעם בן יואש ומושבו בגת החפר . עיגונו של יונה במסגרת כרונולוגית כלשהי הנשענת על אזכור הנביא בספר מלכים ב' אינה אפשרית . אזכורו של יונה בן אמתי במלכים יכול להוסיף לסיפור יונה רק עובדה אחת : יונה 2 היה נביא אמת והוא שליחו של האל . נציין כי בספר יונה לא נזכר מקצועו של יונה ולא נזכרת במפורש עובדת היותו נביא . 'לה יונה הוא שם סמלי . מקור השם יונה הוא מהשורש ינ"ה , או אנ"ה . באוגרתית שורש זה מבטא מלמול ונהי . במקרא השורש ינ"ה נרדף לאב"ל המציין קינה ונהי ( יש' לח , 14 נט ; 11 נח' ב 8 ועוד . ( בדתות המזרח הקדום נתפסו הציפורים ובעיקר היונים כסמל להתגלמות האלים . אלת האם , אלת הפריון והאהבה עשתורת , אשתר , ענת וכדומה . היונים סימלו בשורה אלוהית וניצחון הרוח על החומר , ולכן היה להן תפקיד חשוב בעבודת האלילות , ושימשו במנחות הודיה או כקורבן . פעמים רבות משמשות היונים סמל לאהבה וליופי ( תה' סח ; 14 שה"ש א . ( 11-10 צלמיות רבות של יונים נתגלו במזרח הקדמון וציורים שלהן הופיעו על חותמות , על כלי תמרוקים , כקמעות ובתליונים לקישוט . התיאור המוקדם ביותר של יונים באמנות המזרח הקדום הוא מהאלף הרביעי לפנה"ס . במאה הכ"ה לפנה"ס קושט מקדש האלה אברמסקי ( תשל"ט . ( 373-371 : יובנקס . ( 116 : 1990 )

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר