|
עמוד:948
ג . זכויות חברתיות וכלכליות של מיעוט יליד אין הגדרה אחת למושג "ילידות" "Nativism ") או , ( "indigenousness" אך מאפייניו דומים בכל מקומות קיומו . מדובר בקהילה של בני אדם שתופסים את עצמם כילידים . המפגש של אותה קהילה עם אוכלוסייה אחרת , מהגרת ואף עוינת בדרך כלל , מהווה מרכיב מרכזי בהתגבשות אותה ילידות . המפגש יצר סיכון ממשי להמשך התקיימותם של הילידים כקבוצה ואף כפרטים . המהגרים שהופיעו בחופי ארצם של הילידים מימשו מדיניות קולוניאלית שדיכאה את בני האוכלוסייה הילידית . המהגר הקולוניאלי הציע ליליד שתי אפשרויות 17 א שהיליד לא היה יכול לקבלן : לשרת או להיחרב . במקרים רבים הניבה התוצאה של הפעילות הקולוניאלית של המהגרים ישות מדינית חדשה בארץ הילידים , ישות שהוקמה על חורבותיהם , אם לא על גופותיהם ממש . את ההגדרה הפופולרית ביותר לילידות ניתן למצוא בדברי השופט , Martinez Cobo האחראי הראשון מטעם האו"ם על נושא ההפליה נגד עמים ילידים , בשנת : 1986 developed on their territories , consider themselves distinct from other sectors historical continuity with pre-invasion and pre-colonial societies that "Indigenous communities , peoples and nations are those which , having a and their ethnic identity , as the basis of their continued existence as peoples , preserve , develop and transmit to future generations their ancestral territories , form at present non-dominant sectors of society and are determined to of the societies now prevailing in those territories , or parts of them . They interrelated yet erroneous and misleading suppositions . First , they presuppose that compelling . However , these oft-invoked arguments usually proceed from two world . This fact makes the argument that they are too poor to realize ESCR very 177 , 187 : "African states are , no doubt , among the most impoverished states of the as the Cornerstone of African Human Rights" 5 Yale Hum . Rts . & Dev . L . J . ( 2002 ) . to justify non-enforcement of ESCR but not civil and political rights " people . Second , they presuppose that African states' underdevelopment is enough merely entail the government ' s forbearance from interfering with the rights of the whereas civil and political rights do not involve government expenditure but ESCR are resource-intensive and require the direct intervention of governments , 17 א . Edward Said Culture and Imperialism ( New York , Vintage Books , 1993 ) 162-168
|
|