קראו בכותר - זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות בישראל
941
   חברה , כלכלה ומשפט : הרהורים ביקורתיים  מרואן דלאל *  א . מבוא  ב . זכויות חברתיות וכלכליות  ג . זכויות חברתיות וכלכליות של מיעוט יליד  ד . הפליה חברתית נגד המיעוט הערבי : עבר והווה  ה . מוגבלות האתגור המשפטי להפליה החברתית  ו . סיכום  ״ ואף שהזאפאטיסטאז מואשמים כי הסבו נזק הסברתי למקסיקו בחוץ ,  הממשלה החדשה ערכה איתם הסכם הקובע כי יש להבטיח שוויון בזכויות האזרח  וזכויות המיעוט ההודי . כמובן , הממשלה מיהרה לא ליישם את ההסכם . אז עברו  הזאפאטיסטאז לאינטרנט . הם גילו כי מהפכת המידע יכולה לשמש את מהפכתם  החברתית . והנה , המיליונים היושבים מול מסכי המחשבים ברחבי העולם קוראים * הכותב הוא עורך בעדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל .
   מכתבים והודעות כתובים בשפה חדשה שמקורה בגברים ונשים הנאבקים , מתוך  מחבואיהם ההרריים באיזור נידח בעולם הזה , בסדר העולמי החדש . מדברים בשפה  אשר שחזרה את תמימותה הראשונית ואת האמת , על עולם המכיל את כל העולמות  ועל המוסר בכלכלה ועל החלום של שינוי החיים . ואילו סגן המפקד מרקוס ממשיך ,  כשביד אחת הוא מחזיק מקטרת ובשנייה ספר , להציב את שאלותיו הנאיביות :  ' כיצד ניתן להשלים בין הפיתוח הכלכלי והמאבק נגד הפערים החברתיים ?  כיצד ניתן להיפטר מהפרדוקס שמדינה מתעשרת אך אוכלוסייתה נעשית ענייה יותר ?  מדוע כיבוד הדמוקרטיה אינו מניע את הממשלות להתערב בסוגיות העבודה , השיכון ,  הבריאות והחינוך כדי לתקן את הפערים החברתיים השערורייתיים ״ ?  ( פ' טרבולסי שיבוט לאמנות המודרנית במוזיאון ניו . (  א . מבוא  מאמר זה עוסק בזכויות חברתיות וכלכליות של המיעוט הערבי בישראל . לכאורה , אין  קשר בין זהותה של קבוצה לבין מעמדה הכלכלי , שכן מקור מעמדה הכלכלי הנחות של אותה  קבוצה יכול להיות בהתנהלות של כוחות השוק החופשי , שאינם מבחינים בקבוצות כלשהן .  יתר על  , הכוחות הדומיננטיים בשוק אמורים , על ניתוח מסוים , לפעול למען מקסום  הרווח שלהם , או לכל הפחות שעתוקו , ללא קשר לזהותה של קבוצה זו או אחרת . נוסף על כל  אלה , מה פשר הביטוי ״זכויות חברתיות וכלכליות של ? ״מיעוט האין זכויות חברתיות  וכלכליות זכויות אינדיווידואליות , כלומר נטולות קשר ותלות בקבוצה כלשהי בחברה ?  אכן , אין משמעות מיוחדת לזכויות חברתיות וכלכליות של קבוצה מסוימת , כולל המיעוט  הערבי בישראל . עם זאת יש משמעויות ופיתוח של זכויות בכלל , לרבות זכויות  חברתיות וכלכליות , של מיעוט שהוא גם יליד הארץ . ( native ) המיעוט הערבי בישראל הינו  מיעוט כזה , כלומר מיעוט שאינו שונה מבחינה תרבותית בלבד , כפי שקבוצות מהגרות  יכולות להיות , אלא גם כזה שיש זיקה מיוחדת בינו לבין הארץ , זיקה שהיא מקור למתח בינו  לבין השלטון , הנתפס כמכונן עוול היסטורי ונוכחי לאותה קבוצה . מתח זה אינו בלתי ,  והתייחסות לאפשרויות פתרונו חורגת מהיקף מאמר זה .  הניסוח של ״שוני תרבותי״ יכול להוביל חלק מהקוראים למסקנה כי מדובר גם בשוני  ערכי . מסקנה זו אינה נובעת מהשוני התרבותי , היכול להכיל בתוכו מערכות ערכיות שונות בכל קבוצה תרבותית .
אנא המתן/י... הספר בטעינה