|
עמוד:10
עם הספר “ שמשון הלך אחר עיניו לפיכך ניקרו פלשתים את . ”עיניו באמירה קשה וקולעת זו סיכמו כמה מן החכמים את פרשת שמשון . ביקורת קשה עולה מהמשפט שלפנינו על אישיותו של שמשון ועל אורחות חייו . תורת הגמול המקראית , שעובדה בפיהם ובידיהם של חז”ל למשנת “ מידה כנגד , ”מידה משתקפת על פי משפט זה בעלילות שמשון ובייחוד בפרק האחרון והטרגי של חייו . אלא שבכך לא די והעניין אינו כה פשוט . דמותו של שמשון במקרא ופרשיות חייו ומותו הן מורכבות הרבה יותר , והדבר גלוי לעיני כל הקורא את פרשת שמשון בספר שופטים . מורכבות זו הלכה והתפתחה בדרך הארוכה שבין הספר הקדום לבין עולמם הרוחני של חז”ל . חכמי ישראל שחיו ופעלו במשך כחמש מאות שנה , למן הדורות האחרונים של ימי הבית השני ועד אחר חתימת התלמוד , הרבו להפוך בדמויות המקרא ובעלילותיהם . שמשון , לא נמנה אמנם על השורה הראשונה של אישי המקרא וגם בהגותם ובדבריהם של חכמים אין הוא תופס מקום בראש , עם זאת נאמרו ונכתבו בספרות חז”ל דברים לא מעטים על האיש , על המוצאות אותו ועל המשמעות הרעיונית , הערכית והספרותית של כל אלה . אלא שהדברים אינם גלויים לכול ואינם קלים להבנה , לבטח לא למי שספרות חז”ל אינה לחם חוקו . ואף אלה שספרות זו קרובה ללבם והם מסוגלים לקוראה ולהבין את הנאמר בה , אף הם יתקשו לעקוב אחר כל מה שנאמר באגדה על שמשון מאחר שהדברים מפוזרים ברחבי הספרות , אינם ערוכים על סדר המקראות ונתפרשו עד כה רק מעט מאוד בידיהם של מפרשים וחוקרים . את החלל הזה ממלא הספר שלפנינו . דברי חכמים הועלו כאן על הכתב , נערכו על סדר המקרא פסוק בפסוק ונוספו עליהם דברי טעם ודעת מידיה של ד”ר עירית אמינוף . כפי שכותבת המחברת בהקדמתה , קרוב הנושא אל לבה והיא עוסקת בו חליפות זה זמן רב . לדעתה שונה דמותו של שמשון בעיניהם של חכמים תכלית שינוי מזו העולה מן המקרא . נראה לי שבקביעה זו הרחיקה עירית לכת וכי בקווי היסוד של הדמות המרחק אינו כה גדול , ויותר משיש כאן שוני מהותי , פרשני
|
|