ההנהגה העצמית של היהודים בארצות האסלאם במאות ה־7 עד ה־12

עמוד:11

ההנהגה העצמית של היהודים בארצות האםלאם במאות ה 7 עד ה 12 מנחם בן ששון א . מסגרת הזמן והמקום . 1 העולם כיבושי האםלאם ( 732-634 ) שינו באחת את מפת העולם ואת תכניו . הם הכניסו לתולדות האנושות ממד פוליטי חדש וכן תכנים תרבותיים ורוחניים בעלי ייחוד . בתולדות ישראל נודעו לשינויים אלה משמעויות מרחיקות לכת הן מצד צורת החיים והן מצד התכנים הרוחניים של בני קהילות ישראל . שינויים אלה פתחו תקופה חדשה בתולדות עם ישראל , תקופה שזכתה לכינוי הלא הולם ימי הביניים . מתאים יותר לכנות תקופה זו , מצד הישגיה ומורשתה , תקופת הגיבוש וקביעת דפוסי החיים של עם ישראל . עצמת התנופה של הכיבושים האסלאמיים פינתה את מקומה לקדחת התארגנות של האםלאם במסגרת הח'ליפות , שהשתרעה מן האוקיינוס האטלנטי ועד לגבולות הודו וסין . בימי שלטונה של הח'ליפות התפתחו דפוסי שלטון ריכוזיים , מגמות לממשל מאורגן ומסודר ונוהלי תקשורת מתוקנים בין חלקי האימפריה . עצמה זו של מנהל וההישגים של גיבוש הח'ליפות התגלו במלוא כוחם במחצית הראשונה של האלף הראשון של כיבושי האסלאם . אמנם גם בחמש המאות הללו היו עליות ומורדות בהישגי הח'ליפות , ואחדותה הייתה לכותרת בלבד , בגלל מגמותיהם של כוחות פורשים לבטא את עצמאותם ולרשת את הכוח המרכזי , הח ' ליפות . אך לאחר המאה ה 12 התרבו הכוחות המפצלים , כוחות לא מוסלמיים חדרו לאימפריה המוסלמית , רקמת הכלכלה נקרעה , וחלפו ימי השיא של האסלאם בתולדות העולם . בחמש המאות הראשונות התפתחה בח'ליפות תרבות חדשה , שהייתה מזיגה של מורשת רוחנית שהובאה מחצי האי ערב עם מורשת העולם ההלניסטי הרומי . אלה ואלה נוצקו אל לשון חדשה , השפה הערבית , ואל דת חדשה , דת האסלאם . כשם שהיו לאימפריה עליות ומורדות והיא נכנסה לתקופה של שקיעה בשלהי המאה ה , 11 כך היה גם באשר לתכנים התרבותיים ולתנופת היצירה שליוותה את שנות הגאות הפוליטית והכלכלית .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר