השאלה הבוסנית

עמוד:115

העבר והעתיד אינם ודאיים , ועל כן שניהם מלווים בספקולציה וכתוצאה מכך באשליה . הכמיהה של העצמי אל העתיד במונחים של "התקדמות האדם" נשללת בשל ודאות מותו . נקודת מבט כזאת כוללת אפוא תמיד את התשוקה להימלט מן המוות או לשכוח את קיומו , ומשמעות הדבר היא שהשקפת "קץ ההיסטוריה" מנותקת מן הוודאות שהיא טיבו הפנימי ביותר של העצמי . זה מביא לצורך באידאולוגיה כתחליף למסורת . השם הניתן בתדירות הרבה ביותר לבחירה זו הוא חופש : לא ה"עכשיו" וגם לא המוות נתפסים עוד כמחייבים . אישור לבחירה זו מצוי בהחצנה - המצב של הצורך האנושי שהנביא מתאר כ"מתחרים לבנות בנייני ענק . " ככל שההחצנה רבה יותר , כן חלשה תודעת הטבע הפנימי היסודי . זה מקביל לחוק ההיפוך : מה שכלפי חוץ הוא הגדול ביותר , ביסודו הוא הקטן ביותר . על כלל זה של דוקטרינה אזוטרית רומזים היחסים הסמליים בין היקף למרכז . כל היקף הוא ביטוי ( או עדות ) פריפריאלי של המרכז . שום היקף אינדיבידואלי ואף לא כל ההיקפים גם יחד - ויש מספר בלתי מוגבל של היקפים סביב מרכז אחד - אינם יכולים להוסיף למרכז דבר או לגרוע ממנו דבר . היקף אינו יכול להתקיים בלי המרכז שלו , אך ההפך אינו נכון . בדומה לכך , לטבע היסודי הפנימי ביותר של האנושות יש אולי מספר בלתי מוגבל של גילויים בזמן ובמרחב , אולם אלה אינם תורמים לו ואף אינם גורעים ממנו דבר . לפי השקפות העולם החילוניות והליברליות , ההיסטוריה האנושית מצטמצמת להגדלת מספר הגילויים ולהאצת הדינמיקה של היחסים ביניהן . בהקשר זה אנו יכולים לדבר על שינוי והתפתחות תמידיים . לפי דעה זו , ההיסטוריה של האנושות היא התקדמות ממעמקים אל עבר גבהים נישאים יותר ויותר . לעומת זאת , ההשקפה המסורתית על נוכחותה של האנושות בזמן היא ההפך הגמור : במקורו היה האדם מושלם , אולם במשך הזמן נסתלק מן הטוהר המקורי הזה . הוא הולך ונעשה "כפייתי" יותר בנהייתו אחר דברים חיצוניים , בדמות מותרות ותהילת העולם הזה . לכן הוא נתון לפיתוי מתמיד , קרוע בין הטוב עם אלוהים לבין העושר של העולם . המסורת רואה את הפיתוי הזה כמוכרע ללא עורתן לטובת "הטוב עם אלוהים . " אנו רואים זאת בדיאלוג שבין השטן לישו : "לקח אותו השטן להר גבוה מאד והראה לו את כל ממלכות תבל וכבודן . אמר אליו : את כל אלה אתן לך אם תיפול על פניך ותשתחוה לי . השיב לו ישוע סור ממני השטן , הן כתוב לה' אלהיך תשתחוה ואותו לבדו תעבד" ( מתי ד . ( 10-8 הנביא חוזר על אותו המסר בדרכים שונות . דוגמה לכך נמצאת בהכרזה : "אלוהים נתן לאחד מעבדיו לבחור במה יחפץ : בתהילה ובעושר של העולם הזה או בטוב עם אלוהים . והוא al-Hamid Siddiqi , Riyadh , s . a [ n . d . ] , p . 2 Imam Muslim , Al- Jami' as-Sahlh ( SaMh Muslim ) , book I , trans . by 'Abd . 39

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר