|
עמוד:347
מנותקת מכל זיקה למושג האמת . מעמד הר סיני הוא מעמד של כריתת ברית . הברית היא המסגרת הדתית המעצבת את זהותו הדתית של עם ישראל . הברית היא קטגוריה היסטורית המעניקה משמעות לסיפור הפרטיקולרי של עם ישראל . ברית אינה קטגוריה של אמת מופשטת . זוהי קטגוריה של קשר בין האל לעם ישראל , בדומה לברית המלך והעם או לברית שבין איש לאשה , כורת הקב"ה ברית עם עמו . הסדרת היחסים במסגרת הקשר הנכרת היא העומדת בלב הברית . תפיסתה של היהדות בכלל , ושל מעמד מתן תורה בפרט , במונחים של ברית מעמידה קשר פרטיקולרי , המתרחש במסגרת סיפור פרטיקולרי , במוקד התפיסה הדתית ובמוקד מעמד ההתגלות , להבדיל ממושגים אבסטרקטיים יותר , דוגמת אמת . השיבה לתפיסת קשר כמגדיר של זהות דתית יכולה להיות בעלת השלכות משמעותיות על זיקתה של היהדות לדתות אחרות . תפיסה של קשר אינה מניחה אותה האקסקלוסיביות שמניחה תפיסה פילוסופית של אמת ושקר . באופן עקרוני , קשר אינו מפקיע מכלל קשרים אחרים . אין כאן המקום להיכנס לפרטים של מה תפיסה של ברית מאפשרת מבחינת קבלה עקרונית של קיומם של קשרים אלטרנטיביים , ואם הללו מוגבלים או שאינם מוגבלים לאותו האל שעמו נכרתת הברית . דיינו אם נציין כי בדומה לאופן שברית אנושית אינה מניחה אבסולוטיות המונעת את קיומן של בריתות מקבילות עם אומות או זוגות אחרים , כן הברית הדתית אינה שוללת באופן עקרוני את קיומן של בריתות אחרות . מכיוון נוסף טמון פוטנציאל רב ביכולתנו לתאר את החיים הדתיים במונחים של קשר להבדיל ממתחים של אמת ושקר . מחשבתנו ותפיסתנו את החיים הדתיים מדמות תחום זה לתחומים אחרים בחיינו . אם אנו תופסים את החיים הדתיים כתחום עיוני , הנזקק למושגים של אמת ושקר , מפגשנו עם האחר הדתי יעוצב על ידי המבט המנתח , החותר להבחין בין אמת לשקר . כל גישתנו לתחום הדתי תיגזר מהבנה מופשטת זו . הוא הדין באפשרות המוצעת להבין את החיים הדתיים באנלוגיה ליחסים הבין אישיים . כאשר אנו מתארים את הקשר של עם ישראל עם הקב"ה במונחים הנגזרים מתחום היחסים האנושיים , עולה השאלה העקרונית : באיזו מידה ניתן לתאר את היחסים בין הדתות במונחים הגזורים מתחום היחסים הבין אישיים ? לאפשרות להקיש מהיחסים בין הדתות ליחסים בין בני האדם יש השלכות שהן מרחיקות לכת יותר מיכולתנו להצדיק את עצם זכות קיומן כקשר אלטרנטיבי . להצגת היחסים בין הדתות באנלוגיה ליחסים בין בני אדם יש השלכות מוסריות . כהכללה שיש בה הרבה מן האמת , רשאים אנו לציין כי גדול הפער שבין הוראתן של הדתות בהדרכת השלמות המוסרית ביחסים הבין אישיים לבין הוראתן בנוגע ליחסים שבין הדתות . כל הדתות פיתחו תורות מוסר המדגישות את שלמותו הרוחנית והמוסרית של היחיד בזיקה ליחידים אחרים הסובבים אותו . במידה שנהיה מוכנים לקחת ביתר
|
|